Naprawiliśmy Carskie Wrota

Ukraiński skarb. Dzięki polskim konserwatorom bezcenny zabytek naszych sąsiadów wrócił do najstarszej kijowskiej świątyni – soboru Sofijskiego

Aktualizacja: 07.08.2008 00:35 Publikacja: 06.08.2008 21:44

Srebrne Carskie Wrota są częścią ikonostasu w soborze Sofijskim wpisanym na Listę Światowego Dziedzi

Srebrne Carskie Wrota są częścią ikonostasu w soborze Sofijskim wpisanym na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO

Foto: Rzeczpospolita, Daniel Prędkopowicz Dan Daniel Prędkopowicz

Carskie Wrota są prawdziwą perłą sztuki jubilerskiej i sakralnej. Zostały wykonane w latach 1747 – 1750 jako część ikonostasu w soborze św. Zofii, nazywanym też Sofijskim. Świątynia powstała w XI wieku, za panowania Jarosława Mądrego. Od 1990 r. znajduje się na prestiżowej Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO.

Jednak w pierwszej poł. XX w. cerkiew i jej wyposażenie omal nie zostały unicestwione. Po zajęciu Kijowa w 1922 r. przez Armię Czerwoną Carskie Wrota zdemontowano, pocięto na kawałki i przetopiono. Niektóre części szczęśliwie ocalały i w 1940 r. trafiły do Państwowego Funduszu Rezerw Walutowych.

Prawie 70 lat później na podstawie tych zachowanych fragmentów polskim konserwatorom udało się stworzyć plan rekonstrukcji. Dokonał jej – stosując tradycyjne techniki – krakowski artysta rzeźbiarz i konserwator Marek Ganew.

Uroczystości odsłonięcia odrestaurowanego zabytku i jego konsekracji, które odbyły się niespełna dwa tygodnie temu, były na Ukrainie dużym wydarzeniem. Z tej okazji zaprezentowany też został specjalny numer pisma "Spadszczina – Zabytki – Heritage". Jest to zapowiedź ukraińskiej wersji polskiego miesięcznika "Zabytki – Heritage", który podejmuje problematykę ochrony zabytków. Jego wydawca PW Rzeczpospolita patronował też akcji ratowania Carskich Wrót.

"Spadszczina" ma czytelnikowi przybliżać mniej znane rejony Ukrainy. Autorami tekstów są ukraińscy specjaliści: historycy sztuki i konserwatorzy zabytków, m.in. dr Dmytro Małakow, zastępca dyrektora Muzeum Historii Kijowa, czy Ludmyla Tomilowycz, pracownik Instytutu Badań nad Zabytkami.

Numer poświęcony Ukrainie w połowie września ukaże się po polsku.

Także jesienią w polskiej telewizji publicznej wyemitowany zostanie półgodzinny dokument "Srebrne Wrota" w reżyserii Sławomira Łoniska. Pomysłodawcą i narratorem filmu jest Grzegorz B. Mazur, historyk sztuki, dziennikarz, redaktor naczelny "Zabytków – Heritage".

– Już w czasie wizyty w pracowni Marka Ganewa w Krakowie zdałem sobie sprawę z absolutnie wyjątkowego charakteru tej polsko-ukraińskiej inicjatywy – mówi Mazur. – Film dokumentuje przebieg rekonstrukcji Srebrnych Wrót i ich triumfalny powrót na swoje miejsce – do soboru Sofijskiego. Jest też okazją, by pokazać kunszt polskich konserwatorów zabytków.

"Srebrne Wrota" zostaną również zaprezentowane w telewizji ukraińskiej.

Rosja

Carskie Wrota są prawdziwą perłą sztuki jubilerskiej i sakralnej. Zostały wykonane w latach 1747 – 1750 jako część ikonostasu w soborze św. Zofii, nazywanym też Sofijskim. Świątynia powstała w XI wieku, za panowania Jarosława Mądrego. Od 1990 r. znajduje się na prestiżowej Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO.

Jednak w pierwszej poł. XX w. cerkiew i jej wyposażenie omal nie zostały unicestwione. Po zajęciu Kijowa w 1922 r. przez Armię Czerwoną Carskie Wrota zdemontowano, pocięto na kawałki i przetopiono. Niektóre części szczęśliwie ocalały i w 1940 r. trafiły do Państwowego Funduszu Rezerw Walutowych.

Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl