Korespondencja z Rzymu
Był genialny – lecz wspierał się optycznymi przyrządami, techniczno-naukową rewelacją końca XVI wieku. Miał talent malarski, ale także pewien szczególny rodzaj intuicji cechujący reżysera teatralnego i operatora filmowego. Kim byłby dziś?
Policyjna kartoteka Caravaggia jest bogatsza niż niejednego zbója
„Caravaggio. Warsztat geniusza" to wystawa w rzymskim Palazzo Venezia, która wieńczy obchody 400-lecia jego śmierci. Tym razem historycy sztuki spróbowali zrekonstruować pracownię malarza.
Nocne improwizacje
Palazzo Venezia, renesansowy gigant przy placu o tej samej nazwie, ma kilka wejść. Na wprost jednego siedzi... Michel-angelo Merisi, znany jako Caravaggio. Nagi, ale z fasonem. Głowę zdobi mu wieniec z winorośli. Udaje bożka wina, ale chyba niezbyt dobrze się czuje, co sugeruje zielonkawa bladość cery. Pewnie nadużył trunków, co Bachusowi musiało często się zdarzać.