Awangarda ponad podziałami

Franciszka i Stefan Themersonowie są bohaterami wielkiej wystawy w Łodzi.

Publikacja: 24.02.2013 22:36

– Nawiązujemy do pokazu w 1981 r. w Muzeum Sztuki, na który mieli przyjechać sami Themersonowie. Niestety, stan wojenny uniemożliwił ten zamysł – przypomina kurator Paweł Polit.

Wystawa „Themersonowie i awangarda" to kolejne wydarzenie w ms2 po niedawnym głośnym pokazie „Korespondencji" – panoramie XX-wiecznej sztuki europejskiej. Nowa prezentacja opowiada o Themersonach w międzynarodowym kontekście (m.in. o ich kontaktach z Kurtem Schwittersem, Jankelem Adlerem i dadaistą Raoulem Hausmannem).

Franciszka (1907–1988) zajmowała się rysunkiem i malarstwem. Stefan (1910–1988) był pisarzem i filozofem. Ona, córka znanego malarza Jakuba Weinlesa i pianistki Łucji Weinles, studiowała w latach 20. na ASP w Warszawie. On pisał eseje o sztuce oraz eksperymentalne powieści. Był autorem m.in. „Bayamusa" i „Wykładu profesora Mmaa". Zajmował się też  komponowaniem muzyki i fotografią.

Wspólną ich pasją stał się film eksperymentalny. Na łódzkim pokazie możemy obejrzeć zachowane pojedyncze kadry z zaginionej „Europy" (1931–1932) według poematu Anatola Sterna. A także w całości „Przygody człowieka myślącego" z 1937 r., do których 20 lat później nawiązał wprost Roman Polański w „Dwóch ludziach z szafą".

Jest też film Themersonów „Calling Mr. Smith" z 1943 r., zrealizowany na zlecenie rządu RP na uchodźstwie w Londynie. I ostatnie ich filmowe dzieło „Oko i ucho" z 1944–1945 r., prekursorskie wobec współczesnych wideoklipów.

Na Zachód Themersonowie wyjechali w 1938 r., najpierw do Paryża. W 1940 r. Stefan wstąpił do Polskich Sił Zbrojnych. Ściana wojennych rysunków Franciszki na wystawie to rodzaj niewysłanych listów z czasów rozłąki. W Wielkiej Brytanii znaleźli się oboje w 1942 r.

Po wojnie „opuściła ich gorączka kina", jak pisał Stefan Themerson do Aleksandra Forda, i założyli w 1948 r. oficynę wydawniczą Gaberbocchus Press, którą prowadzili do 1979 r. Jej nazwa nawiązywała do imienia smoka Jabberwocky'ego z powieści Lewisa Carolla. Wkrótce oficyna stała się najważniejszym awangardowym wydawnictwem w Wielkiej Brytanii. Publikowała tzw. bestlookery. Termin ten utworzyli w opozycji do bestsellerów. Oznacza książki o niezwykłej szacie graficznej.

W 1952 r. opublikowali pierwsze angielskie wydanie „Króla Ubu", groteskową wizję totalitarnego świata Alfreda Jarry'ego. Odtąd Król Ubu przewija się stale w twórczości Franciszki Themerson. Zaprojektowała także lalki z papier mâché do inscenizacji w Stockholms Marionetteatern w 1964 r. A w 1970 r. wydała komiks „Król Ubu" z własnymi rysunkami, który obecnie Muzeum Sztuki publikuje po raz pierwszy po polsku.

Odkryciem łódzkiej wystawy są także olejne obrazy artystki z figurami rozmywającymi się na białym tle, wyprzedzające ideę Romana Opałki malowania białym na białym.

Themersonowie wyprzedzili swoją epokę, wychodząc poza gatunkowe podziały, mieszając różne obszary uważane dotąd za marginalne. Przełamywali stereotypy myślenia, torując drogę tłumom następców głoszących, że wszystko jest sztuką. Nie ma granic eksperymentu ani różnicy między życiem i sztuką.

Themersonowie i awangarda, Muzeum Sztuki ms2, Łódź, kurator Paweł Polit, do 5 maja

– Nawiązujemy do pokazu w 1981 r. w Muzeum Sztuki, na który mieli przyjechać sami Themersonowie. Niestety, stan wojenny uniemożliwił ten zamysł – przypomina kurator Paweł Polit.

Wystawa „Themersonowie i awangarda" to kolejne wydarzenie w ms2 po niedawnym głośnym pokazie „Korespondencji" – panoramie XX-wiecznej sztuki europejskiej. Nowa prezentacja opowiada o Themersonach w międzynarodowym kontekście (m.in. o ich kontaktach z Kurtem Schwittersem, Jankelem Adlerem i dadaistą Raoulem Hausmannem).

Pozostało 86% artykułu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl