Wielki Terror

27 marca Dom Spotkań z Historią w Warszawie będzie gościł Tomasza Kiznego, autora wstrząsającej wystawy i albumu „WielkiTerror 1937-38"

Publikacja: 17.03.2013 19:16

Wystawę, przypominającą apogeum stalinowskich czystek w latach 30. w ZSRR, można oglądać do 28 marca w Fabryce Trzciny. Terror totalny ogarnął wówczas całe społeczeństwo, przybierając rozmiary masowe.

Aresztowano 1,7 miliona ludzi, z czego 750 tys. rozstrzelano, a 350 tys. zmarło w łagrach. Kampania terroru była kierowana osobiście przez Józefa Stalina i kilku jego najbliższych współpracowników. Tajny rozkaz NKWD nr 0047 z 30 lipca 1937 określał "limity terroru", to jest liczby ludzi przewidzianych do aresztowania w poszczególnych regionach, z podziałem na rodzaj wyroku, jaki ma być wydany.

"Pierwsza kategoria" oznaczała ludzi do natychmiastowego rozstrzelania, "druga kategoria" -skazanych na wieloletnie wyroki w obozach. Niewinnych oskarżano o niedokonane przestępstwa, jak udział w kontrrewolucyjnych spiskach, czy szpiegostwo. Seryjne egzekucje wykonywano w dniu wydania wyroku w podziemiach więzień NKWD lub na specjalnie zorganizowanych "poligonach śmierci" w lasach. Dziennie ginęło około 1600 osób. Zastrzelonych grzebano w tajnych miejscach, a rodziny okłamywano, że zostali skazani na 10 lat łagrów bez prawa korespondencji. Termin „Wielki Terror" wprowadził w 1968 roku brytyjski historyk Robert Conquest dla określenia szczytowej fazy represji stalinowskich pod koniec lat 30-tych, które prowadziły do sterroryzowania całego społeczeństwa i uczyniły Stalina niepodzielnym dyktatorem.

Tomasz Kizny pracował na swoim projektem „Wielki Terror" trzy lata, od 2008 do 2011 roku. Fotografował odkryte w latach 90. XX wieku miejsca kaźni NKWD i spotykał się z ludźmi, którzy utracili swoich najbliższych. Ich także fotografował i słuchał dramatycznych historii. Wystawa składa się z serii zdjęć miejsc zbrodni (dziś spokojnych, pogrążonych w ciszy) i portretów Rosjan, których rodzinny przeżyły dramat (opowiadane przez nich historie prezentuje równolegle film). A do trzeciego cyklu Kizny włącza archiwalne portrety skazanych, wykonane przez NKWD na chwilę przed egzekucją. Milczący patrzący nam prosto w oczy ludzie zdają się wołać o świadectwo prawdy.

Wystawa oddaje im hołd, nie pozwalając zapomnieć o ofiarach komunistycznego totalitaryzmu w ZSRR.

Tomasz Kiznego tematyka wschodnia interesuje od dawna. Pokazuje ją w historycznej perspektywie czerwonego totalitaryzmu i współczesnej. W latach 1986-97 pracował nad projektem "Obraz systemu", poświęconym współczesnej historii Rosji. W 1989 na wystawie "Ocaleni z gułagu" przypominał obozy śmierci na Syberii. W cyklu "Martwa droga" pokazywał pozostałości nieskończonych linii kolejowych, budowanych w czasach stalinowskich. A w najpopularniejszym cyklu „Pasażerowie" sportretował ludzi w metrach w Moskwy, Warszawy, Berlina i Paryża.

Organizatorami wystawy są Fundacja Opowiedz To – Picture This, Narodowe Centrum Kultury, Dom Spotkań z Historią, Centrum Artystyczne Fabryka Trzciny, Miasto Ogrodów – Instytucja Kultury Katowice.

Spotkanie z Tomaszem Kiznym w DHS - 27 marca o godz.18.

Wystawę, przypominającą apogeum stalinowskich czystek w latach 30. w ZSRR, można oglądać do 28 marca w Fabryce Trzciny. Terror totalny ogarnął wówczas całe społeczeństwo, przybierając rozmiary masowe.

Aresztowano 1,7 miliona ludzi, z czego 750 tys. rozstrzelano, a 350 tys. zmarło w łagrach. Kampania terroru była kierowana osobiście przez Józefa Stalina i kilku jego najbliższych współpracowników. Tajny rozkaz NKWD nr 0047 z 30 lipca 1937 określał "limity terroru", to jest liczby ludzi przewidzianych do aresztowania w poszczególnych regionach, z podziałem na rodzaj wyroku, jaki ma być wydany.

Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl