Reklama

Sugar Town w fotografii Tomaszewskiego

40 czarno-białych fotografii Tomasza Tomaszewskiego oddaje wszystkie barwy i smaki egzotycznej Indonezji

Publikacja: 08.04.2013 10:59

Mistrz społecznych i reportażowych fotografii pojechał tym razem na Jawę na zaproszenie holenderskiej, prestiżowej fundacji Noorderlicht, wraz z kilkoma innymi fotografami (w projekcie uczestniczyli także: Alejandro Chaskielberg, James Whitlow Delano, Ed Kashi, Carl de Keyzer i Francesco Zizola). Ich głównym zadaniem było przygotowanie obrazowego raportu o produkcji cukru w byłych koloniach holenderskich

TOMASZ TOMASZEWSKI – SUGAR TOWN, Jawa, Indonezja- wystawa w Leica Store & Gallery (CH Blue City Warszawa) czynna do 15 maja

„To było jak podróż do przeszłości. Znalazłem się wśród maszyn parowych i archaicznych narzędzi, które 100 lat temu przywieźli na Jawę Holendrzy" – opowiada Tomaszewski. Ale nie byłby sobą, gdyby ograniczył się do dokumentowania ciężkiej pracy w prymitywnych warunkach. Na Jawie odwiedzał regularnie nie tylko fabrykę, ale interesował wszystkim, co dotyczyło mieszkańców cukrowego miasteczka. W efekcie stworzył socjologiczny fotoreportaż „Sugar Town" z ich życiu. Podążał za nimi także na ulicach, odwiedzał w domach, towarzyszył przy różnych zajęciach, obserwował w trakcie wypoczynku,  egzotycznych rytuałów i prozaicznych codziennych obowiązków.

Właściwie działał podobnie, jak realizując inne głośne społeczne projekty, np. fotografując życie polskich Cyganów. Starał się znaleźć jak najbliżej swych bohaterów i wszechstronnie ich poznać. Dzięki temu fotografie Tomaszewskiego tchną szczerością i autentyzmem. Mówią prawdę o ludziach, jak i warunkach ich życia.

Fotografia jawajskiego robotnika, przedstawiająca tylko jego zabłocone nogi i ręce trzymające papieros pełni rolę symbolu trudu każdego człowieka. Ale zdjęcie robotników przy archaicznych zębatych parowych maszynach, pamiętających technologie sprzed stu lat, odsyła już wprost do realiów pracy w Indonezji.

Reklama
Reklama

Plantacje trzciny założyli na Jawie Holendrzy 300 lat temu. Długo Jawa była jednym z największych producentów cukru. Dzisiaj fabryki upadają, a Indonezja zmuszona jest do importu cukru. Te, które jeszcze przetrwały działają w sezonie. Rytm życia mieszkańców jest więc cykliczny. Nabiera intensywności w sezonie, a poza nim zdaje się półsenny i nasycony wielkim oczekiwaniem, co wychwytują fotografie opustoszałych ulic.

Choć może raczej życie poza sezonem przenosi się gdzie indziej - na uprawne pola lub do dżungli, pozwalając mieszkańcom Jawy wrócić do natury i źródeł ludowych tradycji.

Tomasz Tomaszewski – fotografik, członek ZPAF, agencji Visum Archiv w Hamburgu, agencji Image Collection w Waszyngtonie oraz American Society of Magazine Photographers. Jego zdjęcia publikowały pisma polskie i magazyny zagraniczne, m.in. „Stern", „Paris Match", „GEO", „New York Times", „Time", „Fortune", „Vogue" Od dwudziestu pięciu lat współpracuje z „National Geographic". Laureat wielu nagród. Autor książek: „OSTATNI – Współcześni Żydzi Polscy", „W poszukiwaniu Ameryki", „Cyganie Polscy", „W Centrum", „Niezwykła Hiszpania", „Rzut Beretem".

Rzeźba
Anatomia antyku na Zamku Królewskim z kolekcji Stanisława Augusta
Rzeźba
Rzeźby Abakanowicz wkroczyły na Wawel. Jej drapieżne ptaki nurkują wśród drzew
Rzeźba
Salvador Dalí : Rzeźby mistrza surrealizmu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama