Ekspozycja ukazuje wizję świata: polityki, sztuki i społeczeństwa kształtowaną przez masonerię na przestrzeni wieków. To pierwsza w Polsce tak wszechstronna wystawa poświęcona wolnomularstwu. Od września odwiedziło ją już blisko 29 tysięcy zwiedzających.
Twórcy wystawy starają się spojrzeć obiektywnie na zjawisko, skupiając na historii polskiej masonerii, jej ideach, a przede wszystkim wkładzie w kulturę, sztukę, edukację.
Wystawa prezentuje blisko 500 obiektów w efektownie zaaranżowanych ośmiu salach muzealnych. Można tu m.in. zobaczyć portrety Stanisława Augusta Poniatowskiego pędzla Marcella Bacciarellego, "Portret Ludwika Osińskiego w stroju wolnomularskim" Antoniego Brodowskiego, płótna "Zebranie towarzyskie w parku pod posągiem Diany", "Uchwalenie konstytucji 3 maja 1791" Jean-Pierre'a Norblina de la Gourdaine'a, a także książki i rozmaite przedmioty związane z ruchem wolnomularskim: fartuchy, młotki, odznaki i dystynkcje urzędników lożowych.
Na zakończenie wystawy w niedzielę godz. 18 odbędzie się spotkanie w Gmachu Głównym z profesorem Tadeuszem Cegielskim, historykiem kultury i kuratorem pokazu. Będzie to okazja do dowiedzenia więcej, czym jest masoneria? Czy sposobem godnego wypełnienia dojrzałej fazy życia, jak utrzymują jej członkowie? Czy przygodą intelektualną? – jak chcą inni. Utopią czy ruchem społecznej naprawy, solidarności i samopomocy? Czy systemem elitarnych wtajemniczeń, budzących różne wątpliwości?
Muzeum Narodowe zaprasza do zwiedzania wystawy, a także udziału w przedpołudniowym programie spotkań .11 stycznia o godzi 12 w muzealnym Kinie Muz odbędzie się wykład „Ars Regia: rytuał i sztuka" Przemysława Głowackiego i Urszuli Król, wprowadzający w tematykę wystawy „Masoneria. Pro publico bono" i objaśniający znaczenie rytuałów oraz symboli w lożach masońskich. A zarazem pokazujący związek wolnomularstwa ze sztuką, polityką czy życiem publicznym w dobie Oświecenia.