Najnowszy Barometr Fundacji WHC (Watch Health Care) wykazał, że średni czas oczekiwania na „gwarantowane" świadczenia zdrowotne w Polsce wynosił na przełomie października i listopada ok. 2,7 miesiąca (latem sięgał 3 miesięcy). Nic więc dziwnego, że wśród najbardziej pożądanych benefitów, czyli świadczeń pozapłacowych oferowanych przez firmy, polscy profesjonaliści (niezależnie od specjalizacji) wskazują najczęściej na pakiet medyczny.
Jak wynika z badania GfK Polonia przeprowadzonego dla PZU, ponad dwie trzecie specjalistów przyznaje, że ten pakiet mógłby wpłynąć na ich decyzję o przyjęciu oferty pracy. Wiele zależy jednak od jego jakości.
Jak zwraca uwagę Jadwiga Naduk z firmy rekrutacyjnej Hays Poland, zakres prywatnej opieki medycznej może być bardzo różny – od podstawowej tylko dla pracownika po pakiet rozszerzony zapewniający wizyty domowe, opiekę stomatologiczną czy opiekę dla całej rodziny – co nawet kilkakrotnie zwiększa jego wartość. Na drugim miejscu znalazł się pakiet szkoleń, zaraz przed służbowym autem i kartą sportową.
Rosnące znaczenie świadczeń pozapłacowych w rekrutacji specjalistów i menedżerów potwierdzają łowcy głów. Zdaniem Aleksandry Kujawy, menedżera w Antal International, rozbudowane pakiety benefitów, łączone zwykle z dużymi, znanymi pracodawcami, są jednym z istotnych atutów tych firm w oczach specjalistów i menedżerów.
– Pracodawcy, którym zależy na pozyskaniu najlepszych specjalistów z rynku, wręcz prześcigają się w pomysłach, jak uatrakcyjnić swój pakiet benefitów. Natomiast kwestia, czy będzie to istotny czynnik motywacyjny przy wyborze konkretnej oferty, czy też nie, zależy od pakietu, jak również od szczebla w organizacji oraz stanowiska, na które rekrutujemy – podkreśla Jadwiga Naduk.