Reklama

benefity, które skutecznie przyciągną specjalistów

Prywatna opieka medyczna i szkolenia to świadczenia pozapłacowe najbardziej atrakcyjne dla polskich specjalistów.

Publikacja: 18.12.2013 05:59

Stan publicznej służby zdrowia sprawia, że niezależnie od zawodu doceniamy opiekę lekarską fundowaną

Stan publicznej służby zdrowia sprawia, że niezależnie od zawodu doceniamy opiekę lekarską fundowaną przez firmę.

Foto: Rzeczpospolita

Najnowszy Barometr Fundacji WHC (Watch Health Care) wykazał, że średni czas oczekiwania na „gwarantowane" świadczenia zdrowotne w Polsce wynosił na przełomie października i listopada ok. 2,7 miesiąca (latem sięgał 3 miesięcy). Nic więc dziwnego, że wśród najbardziej pożądanych benefitów, czyli świadczeń pozapłacowych oferowanych przez firmy, polscy profesjonaliści (niezależnie od specjalizacji) wskazują najczęściej na pakiet medyczny.

Jak wynika z badania GfK Polonia przeprowadzonego dla PZU, ponad dwie trzecie  specjalistów przyznaje, że ten pakiet mógłby wpłynąć na ich decyzję o przyjęciu oferty pracy. Wiele zależy jednak od jego jakości.

Jak zwraca uwagę Jadwiga Naduk z firmy rekrutacyjnej Hays Poland, zakres prywatnej opieki medycznej może być bardzo różny – od podstawowej tylko dla pracownika po pakiet rozszerzony zapewniający wizyty domowe, opiekę stomatologiczną czy opiekę dla całej rodziny – co nawet kilkakrotnie zwiększa jego wartość. Na drugim miejscu znalazł się pakiet szkoleń, zaraz przed służbowym autem i kartą sportową.

Rosnące znaczenie świadczeń pozapłacowych w rekrutacji specjalistów i menedżerów potwierdzają łowcy głów. Zdaniem Aleksandry Kujawy, menedżera w Antal International, rozbudowane pakiety benefitów, łączone zwykle z dużymi, znanymi pracodawcami, są jednym z istotnych atutów tych firm w oczach specjalistów i menedżerów.

– Pracodawcy, którym zależy na pozyskaniu najlepszych specjalistów z rynku, wręcz prześcigają się w pomysłach, jak uatrakcyjnić swój pakiet benefitów. Natomiast kwestia, czy będzie to istotny czynnik motywacyjny przy wyborze konkretnej oferty, czy też nie, zależy od pakietu, jak również od szczebla w organizacji oraz stanowiska, na które rekrutujemy – podkreśla Jadwiga Naduk.

Reklama
Reklama

Widać to również w badaniu profesjonalistów – podczas gdy największymi amatorami szkoleń są księgowi i analitycy finansowi (za istotny atut pracodawcy uważa je prawie sześciu na dziesięciu badanych), to służbowe auto najbardziej przemawia do specjalistów marketingu. Z kolei kartę sportowo-rekreacyjną najczęściej wskazują analitycy finansowi. Mniej cenionym benefitem jest laptop lub tablet – atrakcyjny dla co trzeciego z badanych.

Eksperci  firmy doradczej Sedlak & Sedlak, która bada polski rynek świadczeń pozapłacowych, zwracają uwagę, że telefony komórkowe i laptopy – traktowane zwykle przez pracodawców jako benefity, wielu pracowników uważa za narzędzia pracy.

Ryzyko rozmijania się oferty firmy i oczekiwań pracowników jest więc spore. Tym większe że – jak potwierdza ankieta GfK Polonia – różne grupy specjalistów mają różne potrzeby. To spore wzywanie dla pracodawców starających się przygotować konkurencyjną ofertę programów motywacyjnych, w tym świadczeń pozapłacowych.

– W dużej firmie nie da się dopasować programu do potrzeb każdej osoby – twierdzi Maciej Hassa, kierownik Zespołu Marki Pracodawcy w PZU. Sposobem na rozwiązanie  tego problemu w obszarze benefitów mogą być programy kafeteryjne; pracodawca oferuje wtedy do wyboru określoną listę świadczeń, a pracownik (w ramach ustalonej kwoty)  sam decyduje, które z nich  najbardziej  mu odpowiadają.– W PZU taki system planujemy uruchomić w najbliższej przyszłości. To pozwoli unowocześnić kwestię dodatkowych świadczeń w firmie – zaznacza Maciej Hassa.

—a.b.

Najnowszy Barometr Fundacji WHC (Watch Health Care) wykazał, że średni czas oczekiwania na „gwarantowane" świadczenia zdrowotne w Polsce wynosił na przełomie października i listopada ok. 2,7 miesiąca (latem sięgał 3 miesięcy). Nic więc dziwnego, że wśród najbardziej pożądanych benefitów, czyli świadczeń pozapłacowych oferowanych przez firmy, polscy profesjonaliści (niezależnie od specjalizacji) wskazują najczęściej na pakiet medyczny.

Jak wynika z badania GfK Polonia przeprowadzonego dla PZU, ponad dwie trzecie  specjalistów przyznaje, że ten pakiet mógłby wpłynąć na ich decyzję o przyjęciu oferty pracy. Wiele zależy jednak od jego jakości.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Reklama
Rynek pracy
Co dwudziesty pracownik w Polsce to Ukrainiec, co trzynasty – cudzoziemiec
Rynek pracy
W Europie pracuje się coraz lepiej, choć wciąż niezbyt zdrowo
Rynek pracy
Polscy szefowie dopiero uczą się budować osobistą markę
Rynek pracy
Małe szanse na skrócenie kolejek do lekarzy
Rynek pracy
Weto Karola Nawrockiego może utrudnić życie polskim firmom i pracownikom z Ukrainy
Reklama
Reklama