- To dzięki sektorowi nowoczesnych usług biznesowych Polska staje się rozpoznawalną, międzynarodową marką – podkreślał Jacek Levernes, członek zarządu HP Europa i prezes Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL), występując podczas 6. dorocznej konferencji ABSL w Krakowie. Jak wynika z ogłoszonego podczas konferencji raportu, w Polsce działają już 532 centra usług (SSC/BPO i IT) z zagranicznym kapitałem - o 60 więcej niż na początku ub. Roku - które zatrudniają 150 tys. osób. To o 20 tysięcy więcej niż rok wcześniej. Dalsze plany rozwoju są równie ambitne. Przedstawiciele ABSL prognozują, że dzięki poszerzaniu oferty już działających centrów, oraz dzięki nowym inwestycjom, za pięć lat zatrudnienie w sektorze wzrośnie do 250 tysięcy.

- Jestem przekonany, że ta prognoza zostanie zrealizowana i w 2020 roku nasz sektor będzie oferował już 250 tys. etatów dla absolwentów wyższych uczelni, specjalistów i menadżerów – podkreślał Marek Grodziński, dyrektor Europejskiej Sieci Centrów BPO Capgemini i wiceprezes ABSL, przypominając, że 80 proc. wzrostu zatrudnienia w branży to zasługa już działających centrów, które stale rozszerzają swoją ofertę o nowe i bardziej zaawansowane usługi.

Według wiceprezesa ABSL, w kolejnych latach największy impuls do wzrostu liczby pracowników powinien dać rozwój usług bankowo-finansowo-ubezpieczeniowych, które na razie zapewniają 15 proc. udział w zatrudnieniu w sektorze. Przedstawiciele związku przypominają, że już teraz Polska jest na celowniku globalnych funduszy inwestycyjnych. Jeśli udałoby się uprościć rejestrację międzynarodowych funduszy inwestycyjnych, to -jak szacuje ABSL- ich napływ zapewniłby nie tylko dziesiątki tysięcy nowych miejsc pracy, ale też zasiliłby budżet kwotą rzędu 7 mld zł w ciągu pięciu lat ( z podatków i opłat ZUS).

Na razie najwięcej (33 proc.) pracowników zatrudniają centra specjalizujące się w usługach IT,. Na na drugim miejscu (22 proc,) są zaś usługi księgowo-finansowe.- Dawno już odeszliśmy od czasów prostych usług „wklepywania" danych - przypominał Piotr Dziwok,wiceprezes ABSL i prezes Shell Polska oraz dyrektor generalny Shell Business Operations Kraków. Tę opinię potwierdzają dane raport - według niego niemal 90 proc. centrów podwyższyło w ostatnich trzech latach stopień skomplikowania realizowanych procesów.