Fundacja Polsat: 1 procent zależy od chęci

Elżbieta Zającówna, aktorka, wiceprezes Fundacji Polsat

Publikacja: 27.03.2011 19:50

Elżbieta Zającówna

Elżbieta Zającówna

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Do końca kwietnia Polacy mogą rozliczyć swoje PIT i przekazać 1 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego. Fundacja Polsat oraz pani osobiście zachęcacie do wsparcia dowolnej organizacji pożytku publicznego. Dlaczego?

Elżbieta Zającówna:

Postanowiliśmy odpowiedzieć na prośby wielu małych fundacji i stowarzyszeń. Dla nich ten 1 procent jest jedynym sposobem na pozyskanie funduszy. One nie mają takiego dostępu do radia czy telewizji. Dlatego korzystając z możliwości, jakie oferuje stacja Polsat, chcieliśmy zachęcić wszystkich Polaków do przekazania 1 proc. podatku, do wyrobienia nawyku wpisywania w rubrykę PIT nr. KRS dowolnej organizacji, która często znajduje się obok nas.

Ale małe organizacje zarzucają dużym fundacjom korporacyjnym, że wykorzystują pieniądze pochodzące z 1 proc. na ocieplanie wizerunku firmy, przy której powstały. Na Facebooku powstała nawet grupa „1 proc. nie dla fundacji korporacyjnych".

Fundacje korporacyjne właśnie po to żyją w symbiozie z biznesem, by nie przeznaczać pieniędzy od darczyńców na własną promocję, tylko na realną pomoc – na działalność statutową. Nasza organizacja, działając przy telewizji Polsat, wykorzystuje siłę jej oddziaływania i doświadczenie pracowników. Przy okazji chciałabym skorygować pogląd, że to duże fundacje otrzymują najwięcej z 1 proc. podatku. W ubiegłym roku wśród dziesięciu najczęściej obdarowywanych organizacji znalazły się małe, lokalne. To pokazuje, że wszystko zależy od dobrych chęci obywatela. Może czynić dobro tam, gdzie chce, przekazując swój podatek na dowolnie wybrany cel.

Problem w tym, że w 2009 roku tylko 8,6 mln Polaków przekazało komuś swój 1 proc podatku. To wynika z braku wiedzy czy z obojętności?

Mam nadzieję, że z braku wiedzy. Nawet w rozmowach ze znajomymi spotykam się z myśleniem, że 1 proc. podatku trzeba dodatkowo wpłacić. A przecież to jest podatek należny, który i tak w 100 procentach każdy pracujący musi odprowadzić do budżetu państwa. My możemy zdecydować, że trafi tam 99 proc., a ten 1 proc. zasili konto jednej z 7,5 tys. organizacji pożytku publicznego. Wykaz tych organizacji możemy znaleźć na stronie Ministerstwa Pracy. Są one sprawdzone, a ich działalność przejrzysta, co powinno przekonać tych, którzy podejrzewają, że niektóre organizacje mogą się nieuczciwie rozliczać.

A może wielu Polaków uznaje, że za dużo z tym wszystkim zachodu?

W Internecie są instrukcje, jak poprawnie wypełnić rubryki, przekazując 1 proc. podatku. Jest tam też wykaz organizacji, które działają tylko w danym regionie. Może władze gminne czy powiatowe mogłyby wywiesić w urzędach skarbowych listę lokalnych organizacji pożytku publicznego uprawnionych do zbierania 1 procenta podatku.

Niektórzy pewnie myślą też tak: mam niewiele, co zmieni mój 1 proc. podatku?

Może 5 zł niewiele zmieni, ale jeżeli przekaże je 10 mln Polaków, to uzbiera się ogromna suma, która może poprawić byt wielu osobom. Najważniejsze, żeby nie być obojętnym. Osobiście wierzę, że przekazywanie 1 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego stanie się naszą wiosenną tradycją. I do tego gorąco namawiam.

—rozmawiała Monika Gębala

Do końca kwietnia Polacy mogą rozliczyć swoje PIT i przekazać 1 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego. Fundacja Polsat oraz pani osobiście zachęcacie do wsparcia dowolnej organizacji pożytku publicznego. Dlaczego?

Elżbieta Zającówna:

Pozostało 93% artykułu
Publicystyka
Rosja zamyka polski konsulat. Dlaczego akurat w Petersburgu?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Publicystyka
Marek Kozubal: Dlaczego Polacy nie chcą wracać do Polski
Publicystyka
Jacek Nizinkiewicz: PiS robi Nawrockiemu kampanię na tragedii, żeby uderzyć w Trzaskowskiego
Publicystyka
Estera Flieger: „Francji już nie ma”, ale odbudowała katedrę Notre-Dame
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Publicystyka
Trzaskowski zaczyna z impetem. I chce uniknąć błędów z przeszłości