Jak pisze brukselska korespondentka "Rzeczpospolitej" Anna Słojewska, prezydent usłyszał w stolicy Europy wiele gorzkich słów, przede wszystkim od przewodniczącego Rady Europejskiej Donalda Tuska, który nie ukrywał, że jego zdaniem ostatnie działania rządu są szkodliwe dla naszego kraju.

Inny ważny temat to reakcje partii politycznych na propozycję przewodniczącego PiS Jarosława Kaczyńskiego w sprawie możliwego kompromisu dotyczącego Trybunału Konstytucyjnego, złożoną w wywiadzie dla "Rz". "Opozycja nie zostawia suchej nitki na propozycji Kaczyńskiego" - pisze Andrzej Gajcy, co jednoznacznie podsumowuje sytuację.

Temat kontytnuowany jest w sekcji prawnej "Rz" przez Marka Domagalskiego, w tekście pod wymownym tytułem "Tylko politycy mogą przeciąć spór o Trybunał" .

Otwarciem "Rzeczpospolitej" jest jednak tekst "Ustawa frankowa nie może zabić banków", którego autor, Paweł Jabłoński, ocenia, że koszty przewalutowania kredytów frankowych (szacowane na 21-50 mld zł) wraz z innymi obciążeniami nałożonymi na sektor finansowy mogą osłabic wzrost gospdarczy. "Przy kilkunastu miliardach złotych zysku netto banki muszą dodatkowo zapłacić kilka miliardów nowego podatku oraz około 2 miliardów składek na Bankowy Fundusz Gwarancyjny" - pisze autor. Jego zdaniem ta kumulacja obciążeń może zmniejszyć ich kapitały, a w konsekwencji możliwości kredytowania Polaków i polskich firm.

Odnosząc się do brukselskiej wizyty Andrzeja Dudy "Gazeta Wyborcza" podkreśla przede wszystkim dobrą wolę, zarówno prezydenta, jak i Donalda Tuska, próbujących załagodzić napięcia między Polską a Komisją Europejską. Na swojej stronie internetowej "GW" skupia się jednak głównie na docinkach szefa Rady Europy i reakcjach na nie jego gościa.

"GW" analizuje też pierwsze dni funkcjonowania programów informacyjnych TVP po zmianach w kierownictwie publicznej telewizji i objęciu jej szefostwa przez Jacka Kurskiego. Gazeta zwraca uwagę przede wszystkim na zmianę w sposobie narracji, analizując główne wydania "Wiadomości". "Opozycja ma w "Wiadomościach" głos. Ale najczęściej jest tak, że wszystko, co robi rząd PiS, przedstawiane jest jako fakty, a to, co opozycja - jako opinie o faktach" - podsumowuje.

"Dziennik Gazeta Prawna" poza informacją o wizycie prezydenta w stolicy Europy i analizą skutków piątkowej obniżki ratingu Polski przez agencje Standard&Poor's publikuje tekst o tym, że przedstawiciele branży handlowej nie są w stanie wypracować wspólnego stanowiska wobec ustawy o podatku od obrotu. "Największy kłopot to z jednej strony precyzyjne zaadresowanie nowej ustawy, z drugiej - mnóstwo sprzecznych interesów wśród firm, które miałyby płacić podatek. Podstawowy podział dotyczący skali działania przebiega według linii hipermarkety, supermarkety, dyskonty i reszta sklepów" - czytamy w "DGP".

Na swojej pierwszej stronie "Fakt" prezentuje zdjęcie, na którym Andrzej Duda i Donald Tusk ściskają sobie dłonie, ale tekst o spotkaniu w Brukseli opatruje tytułem "Dziś zgoda, ale co będzie jutro?" Inny ważny politycznie temat dotyczy imigrantów, a dokładnie propozycji Pawła Kukiza, aby Polacy wypowiedzieli się w referendum, czy chcą ich przyjmować. "Referendum to bardzo niebezpieczna gra" - komentuje tę propozycję konstytucjonalista prof. Marek Chmaj.

A na sąsiedniej stronie, w żółtej ramce, polityczna plotka gazety. "PiS obiegła ostatnio sensacyjna wiadomość: prezes PiS Jarosław Kaczyński (67 l.) zgodził się, by to Jacek Kurski (50 l.) objął fotel szefa TVP pod jednym warunkiem - musi wrócić do żony!" - pisze "Fakt". Czyli dwa powroty w pakiecie...