Brokat sprzedaje wino

Wino niebieskie lub złote i z brokatem początkowo było tylko drogą ciekawostką. Dostało drugie życie, gdy produkcję wdrożyły dwie polskie firmy.

Publikacja: 30.01.2019 20:00

Brokat sprzedaje wino

Foto: Adobe Stock

Dwie polskie firmy uruchomiły w podobnym czasie produkcję wina brokatowego. Trafiło na półki przed sylwestrem, w czasie szczytowej sprzedaży wina musującego. Dziś butelki znikają z półek sieci handlowych i przywracają modę na połyskliwe wino, która wydawała się już blednąć.

Moda coraz tańsza

Popyt na wino rośnie w Polsce od lat wraz z grubością portfeli klientów. Od 2010 do 2017 r. wartość importu wina do Polski niemal się podwoiła. Klienci zmieniają też pomału preferencje, wina musujące przestają być kojarzone jedynie z radzieckimi szampanami, z półek skutecznie wyparły je Prosecco i Cava. Przed dwoma laty pojawiła się nowa moda, początkowo raczej niszowa, bo butelka wina brokatowego kosztowała średnio ponad 40 zł.

– Największe zainteresowanie obserwowaliśmy pod koniec 2017 r., nie nadążaliśmy z zamówieniami. Klienci byli zachwyceni efektem brokatowym, który się pojawiał po potrząśnięciu butelką – mówi Jarosław Buss, dystrybutor alkoholu, Tudor House. – W zeszłym roku zauważyłem, że po pierwszym efekcie „wow" przyszło uspokojenie trendu. Klienci chyba sobie uświadomili, że to większy efekt niż wino – mówi Buss.

Tymczasem jednak dane o sklepowej sprzedaży wskazują na skok zainteresowania. Wina musujące z brokatem szczyt sprzedaży osiągają w grudniu, podobnie jak „zwykłe" musujące. W ubiegłym miesiącu były one dostępne już w co trzecim sklepie małoformatowym z alkoholem. Sprzedaż wzrosła o 70 proc. wobec grudnia 2017 r., są też coraz częściej kupowane – w grudniu 2018 r. co 30. klient kupujący wino musujące sięgnął właśnie po butelkę z brokatem – wynika z analizy sprzedaży w sklepach małoformatowych, którą Centrum Monitorowania Rynku przeprowadziło na prośbę redakcji. – Klientów tego rodzaju win musujących przybywa być może dlatego, że mają one coraz niższe ceny – mówi Elżbieta Szarejko, analityk z CMR. W grudniu 2018 r. za butelkę płacono średnio ok. 26 zł, podczas gdy w grudniu 2017 r. średnia cena wynosiła ok. 40 zł.

Polskie brokaty

Cena win spadła, a sprzedaż wzrosła, bo klienci zamiast win importowanych dostali w ofercie wina produkowane w Polsce przez dwie konkurujące ze sobą firmy – Jantoń i Bartex. Jak twierdzi szef Bartexu Grzegorz Bartol, o tym, że konkurują ze sobą także w tej ofercie, firmy dowiedziały się „z półek sklepowych".

Obie sprowadzają bazowe wino musujące z Włoch lub Słowenii i w Polsce tworzą z nich brokatowy hit dyskotek. Producenci przyznają, że wino jest popularne wśród młodych ludzi – zwłaszcza w klubach nocnych, gdzie brokat dodatkowo się świeci. – Faktycznie nasza marka została ciepło przyjęta, sprzedajemy tego bardzo dużo. To początkowa faza, musimy jeszcze wejść do dużych sieci handlowych – mówi Bartol. – Wprowadziliśmy wino brokatowe w listopadzie, pierwsze wyniki sprzedaży wskazują, że to była bardzo dobra decyzja, także dzięki temu, że użyliśmy naszej marki alkoholu skierowanej do kobiet, co podwoiło efekt – mówi Jakub Nowak, prezes Jantonia.

Produkcja nie jest taka prosta, przygotowania trwały po kilka miesięcy. – Jest dość duża bariera wejścia ze względu na technologię rozlewu, nasi technicy opracowali rozwiązanie, które pozwala masowo rozlewać wino na zorganizowanej linii. Brokat nie jest łatwy w dozowaniu, wszędzie zostaje – mówi Nowak. Co, paradoksalnie, może producentów zabezpieczyć w pewien sposób przed konkurencją, która stara się iść w ich ślady z jeszcze tańszymi winami na bazie soku z jabłek.

Przemysł spożywczy
W tym i w przyszłym roku mniej kawy z Brazylii
Przemysł spożywczy
Kakao będzie drożeć jeszcze latami. Miliardowe inwestycje nie zwrócą się szybko
Przemysł spożywczy
Amerykańska firma ma nakarmić rosyjskie wojsko. Kreml skonfiskował ją za rzekome przekręty
Przemysł spożywczy
Eksport szansą dla producentów mocnych alkoholi
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Przemysł spożywczy
Kryzys ryżowy: Japonia uwalnia rezerwy strategiczne najważniejszego produktu żywnościowego
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne