Producenci żywności dają radę

Fabryki makaronu działają całą dobę, mleczarnie nie widzą kryzysu. Boją się jedynie kwarantanny pracowników, bo w produkcji telepraca nie działa.

Publikacja: 16.03.2020 20:00

Producenci żywności dają radę

Foto: Adobe Stock

Mimo znikających z półek produktów o polskie zapasy żywności powinniśmy być spokojni. Surowce są, póki co są też pracownicy. A to właśnie ich ewentualna kwarantanna oraz trudności z transportem surowców i produktów do sklepów są dziś głównymi zmartwieniami sektora. Do tego dochodzi galopująca inflacja żywności, której ceny skoczyły w lutym o 7,5 proc. w skali roku.

– Wartość sprzedaży naszych makaronów w pierwszych dniach marca przekroczyła już ponad dwukrotnie wartość średnich miesięcznych zakupów konsumentów – mówi Dorota Liszka, rzeczniczka prasowa Maspexu. To do tego koncernu należy marka Lubella, która produkuje obecnie makaron 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu.

Nie ma kryzysu

Wyzwaniem dla producentów jest ogromna skala skoku popytu. Mlekovita też pracuje na trzy zmiany, w 20 zakładach przetwarza 7 dni w tygodniu 8 mln litrów mleka od dostawców. – Priorytetem jest zapewnienie dostaw naszych produktów na rynek polski, dlatego zamówienia krajowe realizujemy w pierwszej kolejności – mówi Dariusz Sapiński, prezes Grupy Mlekovita. I zachęca, by nie panikować.

Czytaj także: Brytyjska sieć sklepów wprowadza godziny zakupów tylko dla seniorów

– Nie ma kryzysu, jest ogromny wzrost zapotrzebowania. Piątnica ma tyle zamówień, że się niemal nie wyrabia, Spomlek podobnie. Jednak istnieje ryzyko, że będzie ograniczona produkcja ze względu na absencje pracowników – mówi Agnieszka Maliszewska, dyrektor biura Polskiej Izby Mleka. Izba wysłała właśnie list do premiera, by pochylić się nad przepisami ułatwiającymi organizację pracy w nadgodzinach.

20 bochenków zapasu

Zamówienia na chleb mocno wzrosły. – Teraz jest większe zapotrzebowanie na chleb, ludzie postępują bardzo nieracjonalnie, bo kupują po 20 chlebów, robią zapasy – mówi Stanisław Butka, przewodniczący Cechu Cukierników i Piekarzy. Na razie pracownicy nie uciekają na zwolnienia. Butka zapowiada podwyżki cen chleba, ale dopiero na przełomie czerwca i lipca. I bez związku z koronawirusem. – Rosnące ceny prądu i wyższe pensje jeszcze nie odbiły na cenach chleba, ponieważ sieci mają umowy spisane na pół roku do przodu – przyznaje Butka.

Polski potencjał produkcji jest niezagrożony sam w sobie zarówno po stronie rolnictwa, jak i przetwórców. Większości surowców rolnych produkujemy tak dużo, że konieczny jest eksport, jeśli wzrośnie popyt w kraju, po prostu spadnie wysyłka żywności za granicę. Ale zakłócenia transportu mogą utrudnić wykorzystanie potencjału produkcyjnego. – Jeśli wystąpią zakłócenia w transporcie produktów lub logistyce, to do zakładów dojedzie mniej surowca i nie będą one w stanie wyprodukować tyle, ile pozwalają im moce produkcyjne. To będzie generowało również problemy na kolejnych etapach łańcucha produkcji i dystrybucji żywności – mówi Grzegorz Rykaczewski, ekspert rynków rolnych banku Santander. Koronawirus może drastycznie zmienić popyt na żywność, ale inflacja nie zwolni, uważa Sonia Buchholtz, analityk Lewiatana. W marcu drastycznie zmieniły się warunki funkcjonowania przedsiębiorstw, co przekłada się na dynamikę cen koszyka. – Na wiele kategorii popyt właściwie wygasł: konsumenci, ograniczając ekspozycję na koronawirusa, zostają w domu, a przez to nie nabywają np. alkoholu na prezent, kukurydzy w kinach, lunchów w restauracjach. W części ten popyt się nie realizuje, ale w części zastępuje go popyt na podstawowe produkty żywnościowe. Dlatego o ile inflacja powinna spadać w kolejnych miesiącach, o tyle nie ma co liczyć na spadki cen żywności – mówi Buchholtz.

Przemysł spożywczy
W tym i w przyszłym roku mniej kawy z Brazylii
Przemysł spożywczy
Kakao będzie drożeć jeszcze latami. Miliardowe inwestycje nie zwrócą się szybko
Przemysł spożywczy
Amerykańska firma ma nakarmić rosyjskie wojsko. Kreml skonfiskował ją za rzekome przekręty
Przemysł spożywczy
Eksport szansą dla producentów mocnych alkoholi
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Przemysł spożywczy
Kryzys ryżowy: Japonia uwalnia rezerwy strategiczne najważniejszego produktu żywnościowego