Japońska whisky najlepsza na świecie

Tego nie spodziewali się producenci i smakosze: brytyjski specjalista Jim Murray uznał, że whisky z gorzelni w Yamazaki jest najlepsza na świecie

Publikacja: 15.12.2014 11:14

Japońska whisky najlepsza na świecie

Japońska whisky najlepsza na świecie

Foto: Bloomberg

Gorzelnia whisky w Yamazaki, znajdująca się u podnóża zalesionych wzgórz koło dawnej stolicy Japonii, Kioto, nie ma nic wspólnego z dolinami Szkocji. Mimo jednak braku powiązań słynny brytyjski dziennikarz, pisarz, autor publikowanej co roku Biblii Whisky, Jim Murray uznał w swej „biblii 2015" Single Malt Sherry Cask 2013 z Yamazaki za najlepszy trunek w tej kategorii wśród ponad 1000 konkurentów.

Jim Murray (rocznik 1957) zaczął karierę zawodową od dziennikarstwa, ale po 13 latach odszedł w 1992 r. z Fleet Street i poświęcił się jako pierwszy na świecie pisaniu wyłącznie o whisky. W 1994 r. pojawił się pierwszy „Almanach Irlandzkiej Whisky", później kolejne publikacje, od 2003 r. ukazuje się co roku „Jim Murray's Whisky Bible". Autor z ekipą badaczy wyszukują kolejne trunki, on sam degustuje je i wycenia punktami w skali do 100 na podstawie 4 kryteriów (po 25 pkt): aromatu (nosa), smaku, dopracowania (finish) i równowagi (balance). W każdym nowym wydaniu Murray ocenia ok. 1000 nowych trunków albo wcześniej nieznanych mu; dotąd ocenił ok. 4 tys.

Pierwsza japońska whisky zawdzięcza swój sukces doskonałemu wykorzystaniu klimatu i wody, specjalnym beczkom i wyostrzonemu wyczuciu japońskiego podniebienia — twierdzi producent

W przepastnej piwnicy Yamazaki leżakuje 2 tys. beczek emitujących intensywny zapach w miarę dojrzewania trunku, bo oddychają wraz z kolejnymi porami roku produkując aromat wychwalany przez Murraya jako „niemal genialny nie do opisania". Główny specjalista od mieszania produktów destylacji w Beam Suntory, właścicielu Yamazaki, Shinji Fukuyo twierdzi, że gorące lata przyczyniają się do powstawania tego złożonego, głębokiego aromatu.

Woda używana przez destylarnię pochodzi ze studzien w pobliskim mieście, a wyróżnia się składem substancji mineralnych i miękkością, dojrzewanie trunku następuje w trudnych do zdobycia beczkach wykonanych z dębów z północnej Hiszpanii.

Popularność whisky w Japonii przeżywała różne koleje losu od czasu, gdy Masataka Taketsuru, syn producenta sake wrócił ze Szkocji w 1918 r. i przyczynił się do unieruchomienia 5 lat później pierwszej w Japonii destylarni w Yamazaki. Okres świetności przypadł na lata 80, gdy szkocka z wodą stała się nieodłącznym dodatkiem kultury biznesowej. Gdy w latach 90. nastąpiło pogorszenie gospodarki, sprzedaż whisky zmalała, konsumenci przestawili się na czysty alkohol i piwo.

Na przełomie stuleci wrócił popyt, bo modne stały się znów highballe, koktajle whisky z wodą lub z piwem imbirowym, a japoński trunek zyskiwał pochwały na świecie. Japońska telewizja publiczna NHK przyczyniła się do zwiększenia popularności tego alkoholu nadając serial o życiu Taketsuru i jego szkockiej żony.

W skąpo oświetlonym barze w luksusowej dzielnicy tokijskiej, Ginza klienci sączący trunek przy dźwiękach muzyki jazzowej są dumni, że japońska whisky okazała się najlepsza na świecie. — Jest tak wiele słynnych whisky, więc jestem niezwykle szczęśliwy, że japońska stałą się jedną z nich — deklaruje specjalista od żywienia Miki Asakawa.

Gorzelnia whisky w Yamazaki, znajdująca się u podnóża zalesionych wzgórz koło dawnej stolicy Japonii, Kioto, nie ma nic wspólnego z dolinami Szkocji. Mimo jednak braku powiązań słynny brytyjski dziennikarz, pisarz, autor publikowanej co roku Biblii Whisky, Jim Murray uznał w swej „biblii 2015" Single Malt Sherry Cask 2013 z Yamazaki za najlepszy trunek w tej kategorii wśród ponad 1000 konkurentów.

Jim Murray (rocznik 1957) zaczął karierę zawodową od dziennikarstwa, ale po 13 latach odszedł w 1992 r. z Fleet Street i poświęcił się jako pierwszy na świecie pisaniu wyłącznie o whisky. W 1994 r. pojawił się pierwszy „Almanach Irlandzkiej Whisky", później kolejne publikacje, od 2003 r. ukazuje się co roku „Jim Murray's Whisky Bible". Autor z ekipą badaczy wyszukują kolejne trunki, on sam degustuje je i wycenia punktami w skali do 100 na podstawie 4 kryteriów (po 25 pkt): aromatu (nosa), smaku, dopracowania (finish) i równowagi (balance). W każdym nowym wydaniu Murray ocenia ok. 1000 nowych trunków albo wcześniej nieznanych mu; dotąd ocenił ok. 4 tys.

Przemysł spożywczy
Zniknęły procenty. Fatalna pomyłka producenta popularnego polskiego piwa
Przemysł spożywczy
Kotlet hodowany z komórki powstanie w Polsce? NCBiR dał 9 mln na badania
Przemysł spożywczy
Restauracje znów na fali. Boom na foodtrucki i posiłki zamawiane online
Przemysł spożywczy
Kolejna ukraińska sieć próbuje sił w Polsce. Tym razem chodzi o kawiarnie
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Przemysł spożywczy
Znika polski browar z tradycjami. Sąd ogłosił upadłość