Reklama
Rozwiń
Reklama

Statki popłyną na oleju po frytkach. Rosja ma nowe paliwo

Spółka Gazpromnieft wyprodukowała biopaliwo ze zużytego oleju po smażeniu frytek w sieci jadłodajni Wkusno i Toczka, która przejęła rosyjskie lokale McDonalds’a. Biopaliwo ma napędzać rosyjskie statki. Pierwszy został już zatankowany olejem po frytkach.

Publikacja: 26.01.2024 15:37

Statki popłyną na oleju po frytkach. Rosja ma nowe paliwo

Foto: Adobe Stock

O nowym rosyjskim osiągnięciu paliwowym poinformowała wicepremier Rosji Wiktoria Abramczenko.

- Kolejnym bardzo ciekawym przykładem jest wprowadzenie do obiegu zużytego oleju posmażalniczego z sieci Wkusno i Toczka (Smacznie i Kropka). Koncern Gazpromnieft wykorzystuje ten olej do produkcji paliwa żeglugowego – powiedziała Abramczenko na sesji plenarnej „Inwestowanie w środowisko – inwestowanie w przyszłość” na międzynarodowej wystawie „Rosja” w Moskwie.

Statek już zatankowany paliwem po frytkach

Urzędniczka zaznaczyła, że koncern zatankował już pierwszy statek paliwem po frytkach. Odbyło to się w końcu 2023 r. Projekt produkcji biopaliwa żeglugowego realizowały jest wspólnie przez Gazpromnieft Marine Bunker, Wkusno i Toczka oraz spółkę Ecoway.

Czytaj więcej

„Realne zagrożenie” w siłowni jądrowej w Zaporożu

Recepturę mieszanki opracowano w oparciu o niskosiarkowe paliwo żeglugowe Gazpromnieftu i zużyty olej do smażenia. Jak podkreśla spółka, nowe paliwo jest zgodne z parametrami technicznymi. Nie wiadomo jednak czy rosyjskimi czy międzynarodowymi.

Reklama
Reklama

Rosjanie zapewniają, że frytkowe paliwo może być stosowane na większości jednostek morskich i rzecznych. Nie podają jednak wielkości produkcji w tym roku. RIA Nowosti przypomina, że rosyjskie koncerny naftowe w tym tygodniu ogłosiły plany zwiększenia produkcji benzyn i oleju napędowego w 2024 r., terminy i harmonogram remontów rafinerii zostaną zoptymalizowane (czyli dostosowane do wojennych potrzeb — red).

Jakie są zapasy paliw w Rosji

Władze zapewniają, że rynek krajowy Rosji jest nasycony zimowym olejem napędowym w warunkach szczytowego zapotrzebowania. Zwiększyły się także zapasy benzyn w rafineriach i składach ropy. Nie powtórzy się więc sytuacja z 2023 r., kiedy na rosyjskich stacjach brakowało paliwa, bo koncerny wszystko wypychały na eksport — jedyne źródło dewiz w objętej sankcjami rosyjskiej gospodarce.

Przemysł spożywczy
Jim Beam zamyka główną destylarnię. Amerykański bourbon w tarapatach
Przemysł spożywczy
Stock Spirits Group ma nowego szefa. Kto pokieruje znanym producentem alkoholi?
Przemysł spożywczy
Wódka w Rosji drożeje. Meliny i samogon mają wzięcie
Przemysł spożywczy
Costa Coffee na skraju upadłości. Coca-Cola prowadzi rozmowy o sprzedaży
Przemysł spożywczy
„Jestem rozczarowany”. Kania o podwyżce poręczenia za list żelazny do 20 mln zł
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama