Reklama

Ukraińcy mszczą się na Rosjanach. Ich wódka wyparła z rynku Stoli i Standard

W krajach, które nałożyły sankcje na Rosję po inwazji na Ukrainę, próżno szukać na półkach rosyjskiej wódki. Jej miejsce zajęła ukraińska Nemiroff, której sprzedaż gwałtownie wzrosła.

Publikacja: 23.04.2023 18:26

Ukraińcy mszczą się na Rosjanach. Ich wódka wyparła z rynku Stoli i Standard

Foto: Adobe Stock

Ukraińcy uważają, że ich sukces to wyraz solidarności. I rzeczywiście ukraiński alkohol skutecznie wyparł rosyjską konkurencję na rynku, który wart jest 46,6 mld dolarów. A od lutego 2022 i konsumenci, i importerzy przestali zamawiać rosyjskie alkohole. Oczywiście pozostały wódki o nazwach brzmiących po rosyjsku, jak Smirnoff należący do brytyjskiej grupy Diageo czy Stolichnaya, która jest produkowana na Łotwie. W tej sytuacji Łotyszom i firmom polskim wyrosła silna konkurencja — pojawiły się mało wcześniej znane marki ukraińskie. Ich produkcja rośnie. Chociaż, co zrozumiałe, nieustannie napotyka na trudności.

Nemiroff, który teraz jest najpopularniejszą ukraińską marką na rynkach zachodnich, musiał wstrzymać produkcję przez miesiąc od wybuchu wojny. Gorzelnie ma w mieście Nemiriw, 250 kilometrów na południowy zachód od Kijowa. Produkcja była tam niemożliwa, bo regularnie wyłączano prąd z powodu rosyjskich ataków na ukraińską infrastrukturę energetyczną. Mimo tego Ukraińcy zdołali przywrócić dostawy i odnotowali mocny wzrost eksportu, który tylko w przypadku Wielkiej Brytanii podwoił się. Nemiroff jest w tej chwili marką wódki, która znalazła się na 3. miejscu najchętniej kupowanych w sklepach wolnocłowych. Przed nią są tylko Smirnoff i Absolut.

Czytaj więcej

Pierwsze wino stworzone przez ChatGPT. Francuzi „zatrudnili” bota w winnicy

Ukraińscy producenci są przekonani, że to wpływ wielkiej solidarności z ich krajem i dzięki temu są w stanie wspierać także budżet w swoim kraju. — Musieliśmy zmierzyć się z ostrzałem, przerwami w dostawach energii, ale i tak udaje nam się i produkować, i eksportować wódkę — mówił Bloombergowi Dima Deinega, właściciel marki Dima’s. Zysk, który mu pozostaje dzieli z instytucjami charytatywnymi działającymi na Ukrainie.

Wódczany biznes i eksport rozwijały się na Ukrainie jeszcze przed wojną. Ten kraj, tak samo jak Polska i Rosja, należy do tzw. pasa wódczanego, gdzie alkohol jest produkowany wyłącznie z żyta, kartofli, pszenicy i pszenżyta, owsa, wody i drożdży. I Polska jest krajem, gdzie zasady produkcji są najbardziej surowo przestrzegane.

Reklama
Reklama

Na świecie wódkę produkuje się praktycznie z czego popadnie, bo także z kukurydzy, ryżu, cukru, buraków cukrowych, sorgo, agawy, soku winogronowego, jabłek, a nawet z mleka i mnóstwa najróżniejszych dodatków. Według zwolenników „prawdziwej” wódki te ostatnie napoje nie powinny mieć prawa do używania tej nazwy.

Przemysł spożywczy
„Jestem rozczarowany”. Kania o podwyżce poręczenia za list żelazny do 20 mln zł
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Przemysł spożywczy
Święta, święta i do kosza. Tak Polacy marnują jedzenie
Przemysł spożywczy
Żywność ekologiczna dostaje własną halę. Minister: przejęcie Carrefoura warte analizy
Przemysł spożywczy
List żelazny dla Henryka Kani podwójnie zaskarżony? Kania nie chce płacić 8 mln zł
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Przemysł spożywczy
Asahi ostrzega: dane 1,5 mln klientów mogły wyciec po cyberataku
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama