Blisko co drugi Polak próbował przestać jeść mięso

Już 12 proc. deklaruje, iż nie je zupełnie żadnych produktów pochodzenia zwierzęcego, ale grupa przynajmniej okresowo wykluczająca je z diety jest znacznie większa.

Publikacja: 23.01.2023 16:40

Sałatka z tofu

Sałatka z tofu

Foto: Adobe Stock

Jak wynika z badań agencji badawczej Insight Lab, przeprowadzonych na zlecenie Pyszne.pl, potrawy wegetariańskie stanowiły w 2022 r. 17 proc. zamówień w serwisie.

Wciąż jednak 75 proc. ankietowanych nie ma żadnych preferencji żywieniowych i z myślą o nich trwa międzynarodowa akcja „Veganuary”, w ramach której w styczniu restauracje czy sklepy promują dietę roślinną.

Wciąż zmiana nawyków żywieniowych i ograniczenie bądź wyeliminowanie mięsa to jedno z najczęstszych postanowień noworocznych Polaków. Podjęcie takiego wyzwania w 2023 r. zadeklarowało aż 43 proc. osób, z kolei 46 proc. przyznało, że choć raz próbowało zmienić swoje zwyczaje żywieniowe i spróbować wegetarianizmu bądź weganizmu.

Jak pokazuje badanie, łatwo jest podjąć takie wyzwanie, ale nieco trudniej wdrożyć je w życie. Pierwszy kryzys uderza najczęściej już po dwóch tygodniach od rezygnacji z mięsa, co dotyka 30 proc. osób. 27 proc. respondentów radzi sobie świetnie średnio do pierwszego miesiąca, a 17 proc. nabiera wątpliwości już po pierwszym tygodniu po odstawieniu mięsa. Co piąty ankietowany nie zgłaszał żadnych trudności w związku ze zmianą nawyków żywieniowych.

Czytaj więcej

Festiwal grozy, a nie pizzy. Klienci oburzeni wzrostem cen w sieci Pizza Hut

Trudności dotyczą przede wszystkim tęsknoty za smakiem mięsnych potraw, wskazywane przez 41 proc.

- Trudności i potknięcia są nieodłącznym elementem każdego procesu zmiany i kształtowania nawyków. Trzeba być przygotowanym na to, że nie zawsze wszystko pójdzie zgodnie z planem - mówi Monika Michalak, psychodietetyczka i dietetyczka kliniczna.

Jak wynika z badania Insight Lab, osoby, które podejmują się próby przejścia na wegetarianizm bądź weganizm, najczęściej poszukują lepszego samopoczucia, co wskazało 43 proc., nieco mniej bo 42 proc. liczy na poprawę stanu zdrowia. 18 proc. jest również motywowane przez członków rodziny.

Zgodnie z wynikami badań Insight Lab, w Polsce mięsa nie je już nawet 4,5 mln ludzi. Z roku na rok coraz bardziej „roślinnieje” też cała gastronomia. Od lokali fast food, przez firmy specjalizujące się w realizacji zamówień na wynos, po najlepsze restauracje oznaczone gwiazdkami Michelin. Posiadanie w menu opcji wegańskich czy wegetariańskich nawet w lokalach typowo „mięsnych” jest obowiązkiem, ponieważ takich dań oczekują klienci.

– 9 proc. ankietowanych w naszym badaniu określiło się jako wegetarianie, a 3 proc. jako weganie. To naprawdę wysoki wynik w kraju o tak silnej, kulinarnej tradycji jedzenia mięsa i nabiału – mówi Arkadiusz Krupicz, współzałożyciel i dyrektor zarządzający Pyszne.pl. – Kuchnia roślinna zyskuje na popularności, a wraz z nią przybywa restauracji serwujących bezmięsne potrawy – dodaje.

Jak wynika z badań agencji badawczej Insight Lab, przeprowadzonych na zlecenie Pyszne.pl, potrawy wegetariańskie stanowiły w 2022 r. 17 proc. zamówień w serwisie.

Wciąż jednak 75 proc. ankietowanych nie ma żadnych preferencji żywieniowych i z myślą o nich trwa międzynarodowa akcja „Veganuary”, w ramach której w styczniu restauracje czy sklepy promują dietę roślinną.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Reakcja Kraft Alkohole na artykuł „Rz” o nowym inwestorze Palikota: Jesteśmy wehikułem inwestycyjnym
Przemysł spożywczy
Kolejne wybiegi Palikota? Ma „nowego” inwestora
Przemysł spożywczy
Skuteczna „koniakowa dyplomacja” Francji
Przemysł spożywczy
Wydarzenie na rynku alkoholi: włoski bitter przejmuje koniak
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Przemysł spożywczy
Milka i Oreo znikają ze sklepowych półek. „Niedopuszczalne podwyżki cen”