Reklama

Blisko co drugi Polak próbował przestać jeść mięso

Już 12 proc. deklaruje, iż nie je zupełnie żadnych produktów pochodzenia zwierzęcego, ale grupa przynajmniej okresowo wykluczająca je z diety jest znacznie większa.

Publikacja: 23.01.2023 16:40

Sałatka z tofu

Sałatka z tofu

Foto: Adobe Stock

Jak wynika z badań agencji badawczej Insight Lab, przeprowadzonych na zlecenie Pyszne.pl, potrawy wegetariańskie stanowiły w 2022 r. 17 proc. zamówień w serwisie.

Wciąż jednak 75 proc. ankietowanych nie ma żadnych preferencji żywieniowych i z myślą o nich trwa międzynarodowa akcja „Veganuary”, w ramach której w styczniu restauracje czy sklepy promują dietę roślinną.

Wciąż zmiana nawyków żywieniowych i ograniczenie bądź wyeliminowanie mięsa to jedno z najczęstszych postanowień noworocznych Polaków. Podjęcie takiego wyzwania w 2023 r. zadeklarowało aż 43 proc. osób, z kolei 46 proc. przyznało, że choć raz próbowało zmienić swoje zwyczaje żywieniowe i spróbować wegetarianizmu bądź weganizmu.

Jak pokazuje badanie, łatwo jest podjąć takie wyzwanie, ale nieco trudniej wdrożyć je w życie. Pierwszy kryzys uderza najczęściej już po dwóch tygodniach od rezygnacji z mięsa, co dotyka 30 proc. osób. 27 proc. respondentów radzi sobie świetnie średnio do pierwszego miesiąca, a 17 proc. nabiera wątpliwości już po pierwszym tygodniu po odstawieniu mięsa. Co piąty ankietowany nie zgłaszał żadnych trudności w związku ze zmianą nawyków żywieniowych.

Czytaj więcej

Festiwal grozy, a nie pizzy. Klienci oburzeni wzrostem cen w sieci Pizza Hut
Reklama
Reklama

Trudności dotyczą przede wszystkim tęsknoty za smakiem mięsnych potraw, wskazywane przez 41 proc.

- Trudności i potknięcia są nieodłącznym elementem każdego procesu zmiany i kształtowania nawyków. Trzeba być przygotowanym na to, że nie zawsze wszystko pójdzie zgodnie z planem - mówi Monika Michalak, psychodietetyczka i dietetyczka kliniczna.

Jak wynika z badania Insight Lab, osoby, które podejmują się próby przejścia na wegetarianizm bądź weganizm, najczęściej poszukują lepszego samopoczucia, co wskazało 43 proc., nieco mniej bo 42 proc. liczy na poprawę stanu zdrowia. 18 proc. jest również motywowane przez członków rodziny.

Zgodnie z wynikami badań Insight Lab, w Polsce mięsa nie je już nawet 4,5 mln ludzi. Z roku na rok coraz bardziej „roślinnieje” też cała gastronomia. Od lokali fast food, przez firmy specjalizujące się w realizacji zamówień na wynos, po najlepsze restauracje oznaczone gwiazdkami Michelin. Posiadanie w menu opcji wegańskich czy wegetariańskich nawet w lokalach typowo „mięsnych” jest obowiązkiem, ponieważ takich dań oczekują klienci.

– 9 proc. ankietowanych w naszym badaniu określiło się jako wegetarianie, a 3 proc. jako weganie. To naprawdę wysoki wynik w kraju o tak silnej, kulinarnej tradycji jedzenia mięsa i nabiału – mówi Arkadiusz Krupicz, współzałożyciel i dyrektor zarządzający Pyszne.pl. – Kuchnia roślinna zyskuje na popularności, a wraz z nią przybywa restauracji serwujących bezmięsne potrawy – dodaje.

Przemysł spożywczy
„Jestem rozczarowany”. Kania o podwyżce poręczenia za list żelazny do 20 mln zł
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Przemysł spożywczy
Święta, święta i do kosza. Tak Polacy marnują jedzenie
Przemysł spożywczy
Żywność ekologiczna dostaje własną halę. Minister: przejęcie Carrefoura warte analizy
Przemysł spożywczy
List żelazny dla Henryka Kani podwójnie zaskarżony? Kania nie chce płacić 8 mln zł
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Przemysł spożywczy
Asahi ostrzega: dane 1,5 mln klientów mogły wyciec po cyberataku
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama