Specjalne etykiety zniechęcą do kupowania mięsa

Informacje o wpływie procesu produkcyjnego na klimat oraz kosztach środowiskowych skutecznie zachęcają konsumentów do zmian na listach zakupowych

Publikacja: 28.12.2022 18:38

Specjalne etykiety zniechęcą do kupowania mięsa

Foto: Adobe Stock

Badanie kliniczne opublikowane w czasopiśmie Jama Network Open wykazało, że konsumenci dobrze reagują na oznaczenia klimatyczne na produktach spożywczych. Uczestnikom pokazano menu typu fast food i poproszono o wybranie jednego elementu, który chcieliby zamówić na obiad. Uczestnicy dostali losowo menu z jedną z trzech etykiet: neutralnej w grupie kontrolnej, zielonej informującej o wpływie na klimat hodowli drobiu, ryb lub produktów wegetariańskich oraz wersja czerwona wskazująca na duży i negatywny wpływ na klimat produktów z czerwonego mięsa. Dodatkowo znalazła się na niej informacja iż ta wersja nie jest zrównoważona środowiskowo i charakteryzuje się wysoką emisją gazów cieplarnianych. Choć hodowla drobiu czy ryb (także ich masowe połowy) również ma także negatywny wpływ na klimat, to nie wskazano tego w znaczeniu, na co zwracają uwadze krytycy wyników.

Mimo to same kolory wystarczyły, że w porównaniu z grupą kontrolną 23,5 proc. więcej uczestników wybrało zrównoważoną wersję menu gdy obok dań mięsnych znalazły się negatywne dane. Naukowcy podkreślają, że oznaczanie produktów z czerwonego mięsa za pomocą czerwonych etykiet o negatywnym wpływie na klimat w negatywnych ramach było skuteczniejsze w zwiększaniu zrównoważonych selekcji niż oznaczanie produktów innych niż czerwone mięso za pomocą pozytywnych zielonych etykiet o niskim wpływie na klimat np dań wegetariańskich.

W kwietniu raport Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (IPCC) wezwał światowych przywódców, zwłaszcza w krajach rozwiniętych, do wspierania przejścia na zrównoważone, zdrowe i niskoemisyjne diety.

Jednak rządy podkreślają, że nie mogą tak po prostu zacząć zniechęcać do jedzenia mięsa ze względu tez na efekty gospodarcze, a w efekcie również wpływ na rynek pracy.

- Produkcja żywności oparta na zwierzętach, napędzana głównie produkcją wołowiny, odpowiada za 14,5 proc. globalnej emisji gazów cieplarnianych i jest ważnym modyfikowalnym czynnikiem przyczyniającym się do zmian klimatu - piszą autorzy badania z uniwersytetów Johns Hopkins i Harvard.

Jak dodają w Stanach Zjednoczonych spożycie mięsa, w szczególności czerwonego, konsekwentnie przekracza zalecane poziomy w oparciu o krajowe wytyczne żywieniowe. Zmiana obecnych wzorców żywieniowych w kierunku bardziej zrównoważonych diet z mniejszą ilością spożywanego czerwonego mięsa może zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych związanych z dietą nawet o 55 proc.

Badanie kliniczne opublikowane w czasopiśmie Jama Network Open wykazało, że konsumenci dobrze reagują na oznaczenia klimatyczne na produktach spożywczych. Uczestnikom pokazano menu typu fast food i poproszono o wybranie jednego elementu, który chcieliby zamówić na obiad. Uczestnicy dostali losowo menu z jedną z trzech etykiet: neutralnej w grupie kontrolnej, zielonej informującej o wpływie na klimat hodowli drobiu, ryb lub produktów wegetariańskich oraz wersja czerwona wskazująca na duży i negatywny wpływ na klimat produktów z czerwonego mięsa. Dodatkowo znalazła się na niej informacja iż ta wersja nie jest zrównoważona środowiskowo i charakteryzuje się wysoką emisją gazów cieplarnianych. Choć hodowla drobiu czy ryb (także ich masowe połowy) również ma także negatywny wpływ na klimat, to nie wskazano tego w znaczeniu, na co zwracają uwadze krytycy wyników.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Przemysł spożywczy
Polacy zmarnują mniej żywności w święta? Tradycja w odwrocie
Przemysł spożywczy
Kucharek sądzi się o flagę Polski z Vegetą. Na razie górą polskie przyprawy
Przemysł spożywczy
McDonald’s rzuca rękawicę Starbucksowi i zapowiada globalną ekspansję
Przemysł spożywczy
Brytyjski sanepid ostrzega przed salmonellą w drobiu z Polski
Przemysł spożywczy
Piekarnie boją się nowego roku
Materiał Promocyjny
Jakie technologie czy też narzędzia wspierają transformację cyfrową biznesu?