Reklama

Kommersant: Hortex sprzedał swój rosyjski biznes rosyjskiej firmie

Kolejna zagraniczna firma opuściła rosyjski rynek. Tym razem chodzi o polskiego producenta mrożonek - Hortex. Nowy - rosyjski właściciel może produkować wyroby pod znaną polską marką do końca tego roku.

Publikacja: 15.07.2022 14:45

Kommersant: Hortex sprzedał swój rosyjski biznes rosyjskiej firmie

Foto: Bloomberg

Jak dowiedział się Kommersant, polski producent mrożonych warzyw, owoców i mieszanek Hortex sprzedał swój rosyjski oddział firmie Agama Group of Companies zajmującej się handlem rybami. Nowy właściciel firmy będzie mógł produkować pod polską marką do końca tego roku. Po tym okresie będzie musiał użyć własnej marki lub rozwinąć i wypromować nową.

O tym, że polski producent mrożonych warzyw, owoców, jagód Hortex przeniósł 100 proc. udziałów swojej spółki w Rosji - Ortika Frozen Foods, na Agama Group of Companies, Kommersant dowiedział się z Jednolitego Państwowego Rejestru Osób Prawnych. Odpowiedni wpis w rejestrze pojawił się 11 lipca. Hortex i Agama nie przekazali na ten temat żadnych danych. Informacja została potwierdzona przez źródło Kommersant na rynku, bez podania kwoty transakcji.

Czytaj więcej

Hortex kupił producenta wody mineralnej Jurajska

Hortex określa się jako lider rynku mrożonych owoców i warzyw w Europie Środkowo-Wschodniej. W Rosji produkcja odbywała się w dwóch partnerskich fabrykach w rejonie Moskwy i jednej w Karelii. Według Kontur.Focus, w 2021 r. przychody Ortika Frozen Foods wzrosły o 11 proc., do 1,1 mld rubli, przy stracie netto 12 mln rubli.

Grupa firm Agama, prowadzona przez Jurija Alaszejewa i Igora Łysankowa, produkuje ryby i owoce morza pod markami Agama i Bay of Plenty. Firma posiada zakład przetwórstwa dorsza, a wraz z duńskim Royal Greenland zakład przetwórstwa krewetek i owoców morza. Nie ujawnia się skonsolidowanych przychodów grupy.

Reklama
Reklama

Aleksander Samochwałow, dyrektor zarządzający Jagody Karelii, twierdzi, że jeszcze przed kryzysem Hortex planował opuścić rynek rosyjski i szukał nabywców.

Chociaż polska firma miała w Federacji Rosyjskiej swój oddział, umowy z sieciami i ustaloną dystrybucję, większość surowców była importowana lub kupowana od innych producentów. Z tego powodu rentowność znacznie spadła, nawet po tym, jak Rosja wprowadziła embargo na żywność wobec UE w 2014 r., mówi źródło Kommiersant w branży.

Czytaj więcej

Owoce wymrożone, więc droższe

Teraz, ze względu na napięcia geopolityczne i trudności z logistyką, mogą pojawić się dodatkowe trudności. Ze względu na sankcje i problemy logistyczne udział rosyjskich producentów w tym rynku będzie rósł, a import zmniejszy się - uważa Michaił Burmistrow, prezes Infoline-Analytics.

- Agama ma możliwości pakowania, a po kupieniu rosyjskiego biznesu Hortex’u i jego kompetencji w sprzedaży mrożonych jagód, grzybów i warzyw, grupa będzie mogła zdywersyfikować biznes - podkreśla Aleksander Samochwałow.

Segment mrożonych warzyw i jagód aktywnie rośnie od kilku lat, a pandemia tylko przyspieszyła ten proces, ponieważ klienci zaczęli zaopatrywać się w produkty na przyszłość - zauważa Ilja Bierezniuk, partner zarządzający Agro & Food Communications.

Reklama
Reklama

Według prognozy BusinesStat wielkość rynku mrożonych warzyw i owoców w Federacji Rosyjskiej w 2022 roku może osiągnąć 542,02 tys. ton. W 2021 roku Hortex wyprodukował w Rosji 8 tysięcy ton produktów – mówi Burmistrov.

Aleksy Popowiczew, dyrektor wykonawczy Rusbrand, zwraca uwagę, że Hortex to znana marka na rynku rosyjskim. Uważa, że jeśli Agamie uda się utrzymać markę po transakcji, będzie to dodatkowy plus dla grupy. Według Aleksandra Samochwałowa marka Hortex najprawdopodobniej zostanie utrzymana w Rosji do końca 2022 r. w celu realizacji dotychczasowych kontraktów z sieciami handlowymi, a także biorąc pod uwagę sezonowość produkcji.

Czytaj więcej

Rosja na razie jednak nie skonfiskuje majątków zachodnich firm
Przemysł spożywczy
Wódka w Rosji drożeje. Meliny i samogon mają wzięcie
Przemysł spożywczy
Costa Coffee na skraju upadłości. Coca-Cola prowadzi rozmowy o sprzedaży
Przemysł spożywczy
„Jestem rozczarowany”. Kania o podwyżce poręczenia za list żelazny do 20 mln zł
Przemysł spożywczy
Święta, święta i do kosza. Tak Polacy marnują jedzenie
Przemysł spożywczy
Żywność ekologiczna dostaje własną halę. Minister: przejęcie Carrefoura warte analizy
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama