Reklama

Miłość Polaków do trunków musujących ewoluuje. W 2021 wydali prawie miliard

W grudniu sprzedaż szampanów i win musujących rośnie kilkakrotnie. Ale nie są to już trunki sezonowe, w skali roku sprzedaż rośnie dwucyfrowo i wartość rynku zbliża się do już 1 mld zł.

Publikacja: 29.12.2021 21:00

Miłość Polaków do trunków musujących ewoluuje. W 2021 wydali prawie miliard

Foto: Shutterstock

Miłość Polaków do trunków musujących ewoluuje – to już nie tylko tanie wina pod rosyjsko brzmiącymi nazwami, ale także włoskie prosecco, hiszpańska cava czy francuski szampan. Sprzedaż tego rodzaju win w tym roku rośnie o niemal 20 proc. – wynika z danych Nielsena. Jak podaje tylko „Rzeczpospolitej" firma badawcza Euromonitor International, Polacy wydadzą w 2021 r. na takie alkohole w sklepach oraz gastronomii już 851 mln zł.

Czytaj więcej

Piwo i wódka ciągną w dół sprzedaż alkoholu

Polacy wzorem innych nacji chętnie sięgają po nie także w miesiącach letnich, np. dodając do koktajli. W efekcie sprzedaż prosecco rośnie ponad 30 proc., ale szampana – nawet ponad 40 proc., mimo że to wydatek od 100 zł w górę za butelkę.

– Klienci wiedzą o szampanie całkiem dużo. Widać to po lawinowym wzroście sprzedaży w tym segmencie sięgającym 300 proc. w porównaniu z rokiem 2020. I nie jest to tylko popyt sezonowy, bo wina musujące pije się przez cały rok –mówi Paweł Gąsiorek, prezes Domu Wina. – Są miesiące, kiedy popyt bardzo rośnie: w okolicy Wielkanocy i latem. Ale największy skok to tradycyjnie grudzień. W tym roku zanotowaliśmy aż czterokrotny wzrost w stosunku do średniej sprzedaży w pozostałych miesiącach w roku – dodaje.

Reklama
Reklama

– Grudzień, w tym szczególnie okres świąteczno-sylwestrowy, sprzyja zakupom win musujących, w tym oczywiście szampana. Dla producentów tych win jest to bezsprzecznie najlepszy czas w roku: wystrzał korka od szampana jest nieodłącznym akcentem związanym ze świętowaniem nadejścia Nowego Roku – mówi Tomasz Potrzebowski, ekspert w firmie Henkell Freixenet Polska. – Polacy częściej sięgają po wina z wyższych półek cenowych, więc produkty premium, do których oczywiście należy szampan, cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Jednak z punktu widzenia całej kategorii win musujących, to nadal nisza stanowiąca niemal 5 proc. wydatków – dodaje Potrzebowski.

Do sezonu przygotowują się sklepy. Choć wina musujące są w całorocznej ofercie nawet w mniejszych placówkach, to jednak w grudniu zarówno oferta, jak i stany magazynowe rosną.

– Grudzień, w tym szczególnie jego końcówka, wyjątkowo sprzyja zakupom win musujących. W grudniu 2020 r. stanowiły one w sieci Biedronka ponad 25 proc. sprzedaży wszystkich win, a dodatkowo sprzedaż win musujących w tym miesiącu stanowi około jednej czwartej całorocznej sprzedaży tej kategorii – mówi Jakub Mazur, młodszy menedżer ds. komunikacji korporacyjnej w sieci Biedronka. – Spodziewamy się, że końcówka tego roku przyniesie tak jak zwykle sporą dynamikę sprzedaży w tej kategorii – dodaje.

– Święta oraz Nowy Rok to wyjątkowe okazje w ciągu roku, które ściśle wiążą się z tradycją celebrowania i tym samym wznoszenia szampańskich toastów. W tym czasie naturalnie wzrasta zainteresowanie klientów różnego rodzaju winami musującymi – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, rzecznik Lidl Polska. – Oprócz klasycznych szampanów bardzo popularne jest także np. prosecco. Ten charakterystyczny trunek zdobył uznanie konsumentów na całym świecie – dodaje.

To dopiero początek intensywnego rozwoju tego sektora rynku. Tym bardziej że konsumenci chcą kupować droższe trunki, w przypadku których zmiany cen nie są tak kluczowe, jak w przypadku najtańszego asortymentu. Kupujący wina z półki ekonomicznej nawet w przypadku niewielkich ruchów cen mogą wybrać coś innego.

– Polacy zakochali się w winach musujących. Ogromną popularność zdobyło tanie i proste prosecco. A kto raz polubił wino, ten chce eksperymentować z nowymi smakami. Ta droga prowadzi do coraz ambitniejszych win, w tym do szampana. Dlatego obecni 20–30-latkowie popijający w ogródkach prosecco za kilka lat będą pić szampana. To kwestia czasu. W tym kontekście można powiedzieć, że stoimy u progu ery szampana – mówi Paweł Gąsiorek.

Reklama
Reklama

– Tzw. premiumizacja rynku wina w Polsce i wzrost dochodów są czynnikami, które powodują, że szampan staje się winem coraz popularniejszym wśród robiących zakupy. Francuzi zauważają wielkość tego rynku – wyjaśnia Tomasz Potrzebowski.

Przemysł spożywczy
„Jestem rozczarowany”. Kania o podwyżce poręczenia za list żelazny do 20 mln zł
Przemysł spożywczy
Święta, święta i do kosza. Tak Polacy marnują jedzenie
Przemysł spożywczy
Żywność ekologiczna dostaje własną halę. Minister: przejęcie Carrefoura warte analizy
Przemysł spożywczy
List żelazny dla Henryka Kani podwójnie zaskarżony? Kania nie chce płacić 8 mln zł
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Przemysł spożywczy
Asahi ostrzega: dane 1,5 mln klientów mogły wyciec po cyberataku
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama