Już za 19 zł miesięcznie przez rok
Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Aktualizacja: 02.07.2025 22:29 Publikacja: 05.12.2021 16:17
Foto: Shutterstock
Projekt ustawy o wyrobach winiarskich zakłada główne ujednolicenie przepisów dotyczących wymogów produkcyjnych i znakowania fermentowanych napojów winiarskich. Uproszczono i ujednolicono zasady wpisu do rejestru firm winiarskich. Pojawiły się inne udogodnienia jak zniesienie obowiązku posiadania planu obiektów budowlanych na potrzeby dokonania wpisu do rejestru, a także posiadania zbiorników do magazynowania i przechowywania wyrobów winiarskich o określonych minimalnych dozwolonych pojemnościach.
- Bez wątpienia to akt prawny bardzo potrzebny branży. Zawiera definicje fermentowanych napojów winiarskich – tych kategorii wyrobów, które stanowią trzon produkcji w Polsce, a nie są zdefiniowane w prawie unijnym. Ilość definicji została rozszerzona zgodnie z oczekiwaniami rynku i producentów- wyróżniono kategorie produktów jakościowych i wprowadzono możliwość produkcji nowych rodzajów wyrobów np. cydrów aromatyzowanych, czyli o smakach innych niż jabłkowe, do tej pory w Polsce niewytwarzanych, a bardzo popularnych za granicą - mówi Magdalena Zielińska, prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. - Niestety, na co nasza branża zwraca uwagę, ciągle nie rozwiązano problemu klasyfikacji zdefiniowanych w ustawie wyrobów dla celów akcyzowych. Producenci nie mogą mieć pewności, że fermentowane napoje winiarskie, wytworzone w zgodzie z regułami wskazanymi w ustawie, nie zostaną - przy określaniu wysokości akcyzy - przeklasyfikowane na niejasnych dla nich zasadach i obciążone znacznie wyższą stawką. Ta kwestia wymaga pilnego wyjaśnienia - dodaje.
Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Główny Inspektorat Sanitarny podjął decyzję o wycofaniu z obrotu wielu rodzajów piwa smakowego polskiej firmy Al...
Wartość kawy sprzedanej w sklepach sięga już 7,7 mld zł rocznie, co oznacza wzrost o 700 mln zł w zaledwie dwa l...
To nie „wroga propaganda”, tylko oficjalne dane Moskwy: w Rosji rozpędza się kryzys żywnościowy. Załamała się pr...
Wśród najmłodszych dorosłych, czyli osób w wieku 18-25 lat, jedynie mniej niż co piąty wcale nie pije alkoholu....
Unilever zagwarantował załodze działu lodów (34 marki, m.in. Algida, Magnum, Wall's) w Europie i Wielkiej Brytan...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas