Polska żwyność walczy z protekcjonizmem w UE

Firmy mają dość nagonki, która szkodzi wizerunkowi naszych produktów. W planach kampania przeciw odradzającemu się protekcjonizmowi w UE.

Publikacja: 23.12.2014 03:18

Firmy mają dość nagonki, która szkodzi wizerunkowi naszych produktów.

Firmy mają dość nagonki, która szkodzi wizerunkowi naszych produktów.

Foto: Bloomberg

– Jednym z największych wyzwań, jakie stoją przed branżą spożywczą w 2015 roku, jest rozszerzający się problem protekcjonizmu w Unii Europejskiej oraz łamanie zasad funkcjonowania wspólnotowego rynku. Musimy podjąć zdecydowane działania, w przeciwnym razie możemy stracić dużo więcej niż na rosyjskim embargu – mówi „Rzeczpospolitej" Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności (PFPŻ).

Ostatnio najwięcej kontrowersji wzbudza specjalna instrukcja wydana przez Departament Kontroli Laboratoryjnej i Certyfikatów Państwowej Inspekcji Rolnej w Czechach. Zaleca on wnikliwe sprawdzanie wyrobów spożywczych z Polski.

Problem nie ogranicza się jednak tylko do naszych południowych sąsiadów.

– Węgrzy wprowadzili dodatkowy  podatek na alkohole spoza swojego kraju, a we Francji nasilają się protesty przeciw zalewowi przez żywność z innych krajów – wyjaśnia Andrzej Gantner.

Aby zwrócić uwagę na czarny PR, polscy producenci chcą przeprowadzić kampanię pod hasłem „Wspieranie eksportu poprzez zapobieganie protekcjonizmowi".

– W planach mamy m.in. stworzenie raportu dotyczącego praktyk protekcjonistycznych na rynku Unii Europejskiej oraz przygotowanie stanowisk, łącznie ze skargami, do Komisji Europejskiej. Zamierzamy również zorganizować konferencje oraz opublikować materiały informacyjne dla decydentów z KE, Parlamentu Europejskiego i mediów w Brukseli, a także w Czechach i na Słowacji – zapowiada szef PFPŻ.

Jak dodaje, ma również dojść do spotkań z komisarzami odpowiedzialnymi za funkcjonowanie wspólnego rynku oraz branży spożywczej w UE.

Koszty rocznych działań szacowane są na 350 tys. złotych, a pieniądze na kampanię mają pochodzić z krajowych funduszy na promocję wieprzowiny, drobiu, wołowiny oraz owoców i warzyw. Wniosek w tej sprawie trafił już do Agencji Rynku Rolnego, która zarządza funduszami. – Mamy nadzieję na bardzo szybkie  jego rozpatrzenie, a z kampanią możemy ruszyć już na początku stycznia – mówi Andrzej Gantner.

Tymczasem Polski Komitet Protestacyjny Rolników i Producentów Wieprzowiny (PKPRiPW) domaga się jak najszybszego złożenia oficjalnej skargi do  KE na Czechów w związku z wydaną przez nich instrukcją. Oburza ich decyzja ministra rolnictwa Marka Sawickiego, który w połowie grudnia – po spotkaniu ze swoim czeskim odpowiednikiem Marianem Jureczką – poinformował, że Polska nie wystąpi do Brukseli o ukaranie Czechów.

– Przez działania, jakie podejmują Czesi, zagrożona jest polska marka, a mimo to nasza administracja reaguje niewspółmierne do skali problemu – zaznacza Michał Cieślak z PKPRiPW.

Aby zwrócić uwagę na problem, nasi rolnicy namawiają też do bojkotowania czeskich produktów.  I to nie tylko żywności, ale także maszyn rolniczych. Stworzyli również profil na Facebooku: „Ahoj! Sami wypijcie wasze czeskie piwo". W poniedziałek po południu ten profil lubiło 180 osób.

Po Nowym Roku Komitet zamierza się spotkać z przedstawicielami związków zawodowych rolników oraz kółek rolniczych.

Czeski apetyt na polskie produkty

Pomimo nagonki na naszą żywność, która trwa w Czechach od ponad dwóch lat, wysyłamy tam coraz więcej towarów spożywczych i rolnych. Od stycznia do września 2014 r. ich sprzedaż wyniosła 947 mln euro. Była o 5,6 proc. wyższa niż przed rokiem. Na Polskę przypada 16 proc. czeskiego importu żywności. Wyprzedzają nas tylko Niemcy.

– Jednym z największych wyzwań, jakie stoją przed branżą spożywczą w 2015 roku, jest rozszerzający się problem protekcjonizmu w Unii Europejskiej oraz łamanie zasad funkcjonowania wspólnotowego rynku. Musimy podjąć zdecydowane działania, w przeciwnym razie możemy stracić dużo więcej niż na rosyjskim embargu – mówi „Rzeczpospolitej" Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności (PFPŻ).

Ostatnio najwięcej kontrowersji wzbudza specjalna instrukcja wydana przez Departament Kontroli Laboratoryjnej i Certyfikatów Państwowej Inspekcji Rolnej w Czechach. Zaleca on wnikliwe sprawdzanie wyrobów spożywczych z Polski.

Pozostało 82% artykułu
Przemysł spożywczy
Królewiec wprowadza kartki na żywność, ale nie dla wszystkich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Przemysł spożywczy
Upadła Manufaktura Piwa Wódki i Wina. Palikot w areszcie. Czy to początek końca?
Przemysł spożywczy
Czeczen właścicielem aktywów Danone w Rosji. Jest odznaczony „Orderem Kadyrowa”
Przemysł spożywczy
Masło rekordowo drogie. Indeks światowych cen żywności najwyżej od kwietnia 2023 r.
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Przemysł spożywczy
Święta, święta i… do kosza. Wyrzucamy 1,6 kg świątecznego jedzenia na osobę