Spada eksport polskiej wódki

W pierwszych sześciu miesiącach 2015 r. producenci wysłali za granicę o 9 proc. mniej wódki niż w ubiegłym roku. Wartość eksportu o zmalała o 1 proc.

Aktualizacja: 19.10.2015 14:08 Publikacja: 19.10.2015 12:45

Spada eksport polskiej wódki

Foto: Fotorzepa, Michał Walczak Michał Walczak

- Branża wciąż dochodzi do siebie po zeszłorocznej podwyżce akcyzy o 15 proc. wyłącznie na mocne alkohole. Wydatki inwestycyjne spadły o 40 proc., do tego rentowność przemysłu spirytusowego jest najniższa w sektorze alkoholowym. To utrudnia rozwój eksportu – mówi Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy. - Dodatkowo na bilans handlowy niekorzystnie wpływa sytuacja na Węgrzech, gdzie z początkiem roku wprowadzono podatek zdrowotny dyskryminujący importowane alkohole. Eksport polskich napojów spirytusowych na Węgry zmniejszył się o połowę.

W styczniu 2015 r. rząd węgierski wprowadził podatek zdrowotny od alkoholi, z wyłączeniem lokalnych okowit i likierów ziołowych. Przełożyło się to na podwyżki cen zagranicznych produktów. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku eksport polskich napojów spirytusowych na Węgry spadł o 56 proc. Co ważne na nowym podatku stracił budżet państwa węgierskiego. Wpływy z akcyzy i podatku zdrowotnego od alkoholi za pierwszych 6 miesięcy 2015 r. były łącznie o 1,5 mld forintów niższe niż wpływy z akcyzy w 2014 r.

Polska jest największym w Europie i czwartym na świecie producentem wódki. Główne rynki eksportowe to Stany Zjednoczone i Francja. Ważne kierunki eksportu to również Węgry, Wielka Brytania, Włochy i Kanada. Polskie marki docierają też bardziej odległych miejsc jak Singapur, Hongkong czy Chile, ale ich obecność w krajach wschodzących jest wciąż dużo niższa niż potencjał tych rynków.

Węgry były do ubiegłego roku trzecim pod względem wielkości rynkiem eksportowym polskiej wódki.

W styczniu 2015 r. rząd węgierski wprowadził podatek zdrowotny od alkoholi, z wyłączeniem lokalnych okowit i likierów ziołowych. Przełożyło się to na podwyżki cen zagranicznych produktów. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku eksport polskich napojów spirytusowych na Węgry spadł o 56 proc.. Co ważne na nowym podatku stracił budżet państwa węgierskiego. Wpływy z akcyzy i podatku zdrowotnego od alkoholi za pierwszych 6 miesięcy 2015 r. były łącznie o 1,5 mld forintów niższe niż wpływy z akcyzy w 2014 r.

- Widzimy potencjał eksportowy na wielu rynkach pozaeuropejskich. Dziś wysyłamy za granicę 20 proc. krajowej produkcji napojów spirytusowych. To o wiele mniej niż moglibyśmy. A eksport polskich wódek to promocja polskich marek, tradycji i kultury – dodaje Andrzej Szumowski, przewodniczący Rady Głównej ZP PPS i prezes Stowarzyszenia Polska Wódka. Potrzebne są długofalowe działania na które obecnie wielu producentów po prostu nie stać. Szczególną barierę odczuwają małe firmy, które przy niestabilnej sytuacji na rynku wewnętrznym boją się podejmować ryzyko finansowe związane z rozbudową eksportu.

- Branża wciąż dochodzi do siebie po zeszłorocznej podwyżce akcyzy o 15 proc. wyłącznie na mocne alkohole. Wydatki inwestycyjne spadły o 40 proc., do tego rentowność przemysłu spirytusowego jest najniższa w sektorze alkoholowym. To utrudnia rozwój eksportu – mówi Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy. - Dodatkowo na bilans handlowy niekorzystnie wpływa sytuacja na Węgrzech, gdzie z początkiem roku wprowadzono podatek zdrowotny dyskryminujący importowane alkohole. Eksport polskich napojów spirytusowych na Węgry zmniejszył się o połowę.

Pozostało 80% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Przemysł spożywczy
Czy Henryk K., król wędlin, uniknie kary? Polska walczy o ekstradycję już czwarty rok
Przemysł spożywczy
Co czwarta „małpka” znika z półki do południa. Jak wygląda sprzedaż wódek w małych butelkach
Materiał Promocyjny
Bolączki inwestorów – od kadr po zamówienia
Przemysł spożywczy
Dobre wiadomości dla kawoszy. Komisja Europejska chce odroczyć ważną dyrektywę
Przemysł spożywczy
Piwo i wino coraz częściej bez procentów. Eksperci: To nie chwilowa moda