Przyjmowali pacjentów przez domofon. Rzecznik interweniuje

Sposób dokonywania rejestracji do lekarza nocnej i świątecznej pomocy lekarskiej w Tarnobrzegu wzbudził zastrzeżenia Rzecznika Praw Pacjenta. Chorzy mieli się rejestrować przez domofon, podając swoje dane osobowe i informacje o stanie zdrowia w obecności innych osób czekających w kolejce.

Publikacja: 09.02.2022 14:23

Przyjmowali pacjentów przez domofon. Rzecznik interweniuje

Foto: Adobe Stock

Rzecznik Praw Pacjenta zajął się sprawą po publikacji w "Tygodniku Nadwiślańskim". Jak wynikało z treści artykułu, pacjenci korzystający ze świadczeń nocnej i świątecznej pomocy lekarskiej w szpitalu w Tarnobrzegu, zmuszani byli do ujawniania swoich danych osobowych oraz informacji o stanie swojego zdrowia personelowi rejestracji placówki. Informacje były przekazywane przez domofon w obecności innych pacjentów oczekujących na udzielenie świadczeń zdrowotnych.

Jak ustalił Rzecznik, w placówce rejestracja do lekarza nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej możliwa była jedynie w formie telefonicznej i nie było możliwe dokonanie rejestracji we wszystkich, określonych przepisami prawa formach.

Czytaj więcej

RODO u lekarza - jak chronić dane pacjenta w przychodni i szpitalu

Zgodnie z prawem, nocna i świąteczna opieka zdrowotna to świadczenia z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej udzielane przez placówki medyczne poza godzinami pracy określonymi w umowach z NFZ, w szczególności w dni wolne od pracy i w święta. Z tej formy pomocy pacjenci korzystają w przypadku nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia, które nie jest stanem nagłym. Pacjent może zgłosić się do dowolnej placówki udzielającej świadczeń w tym zakresie a pomoc powinna być udzielana z należytą starannością jako wymóg prawidłowo udzielonego pacjentowi świadczenia zdrowotnego.

- Ten wymóg dotyczy również rejestracji pacjenta. Ponadto przychodnia jest zobowiązana do zapewnienia bieżącej rejestracji pacjentów na podstawie zgłoszenia osobistego lub za pośrednictwem osoby trzeciej, w tym przy wykorzystaniu telefonu lub innych środków komunikacji elektronicznej - podkreśla Rzecznik.

W piśmie do tarnobrzeskiej placówki Rzecznik wniósł o zmianę sposobu funkcjonowania placówki poprzez umożliwienie pacjentom bieżącej osobistej rejestracji do lekarza nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, za pośrednictwem telefonu lub przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, z zapewnieniem poufności przekazywanych personelowi informacji. Dodatkowo placówka ma opracować przejrzystą procedurę ustalania kolejności dostępu do świadczeń zdrowotnych oraz przeszkolić personel w zakresie standardu postępowania przy kwalifikacji pacjentów do świadczeń zdrowotnych.

Rzecznik Praw Pacjenta zajął się sprawą po publikacji w "Tygodniku Nadwiślańskim". Jak wynikało z treści artykułu, pacjenci korzystający ze świadczeń nocnej i świątecznej pomocy lekarskiej w szpitalu w Tarnobrzegu, zmuszani byli do ujawniania swoich danych osobowych oraz informacji o stanie swojego zdrowia personelowi rejestracji placówki. Informacje były przekazywane przez domofon w obecności innych pacjentów oczekujących na udzielenie świadczeń zdrowotnych.

Jak ustalił Rzecznik, w placówce rejestracja do lekarza nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej możliwa była jedynie w formie telefonicznej i nie było możliwe dokonanie rejestracji we wszystkich, określonych przepisami prawa formach.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP