Bezpieczne wakacje: co zrobić w razie napaści lub kradzieży?

Wyjeżdżając na urlop, liczymy na relaks. Niestety, mogą się nam zdarzyć także nieprzyjemne incydenty.

Publikacja: 21.07.2022 08:19

Bezpieczne wakacje: co zrobić w razie napaści lub kradzieży?

Foto: Adobe Stock

Czy można się przed nimi ustrzec? I jak postępować, gdy się przytrafią? Poniżej kilka wskazówek dla ofiar napaści lub kradzieży:

1. Zawiadom odpowiednie służby

Pierwsze kroki należy skierować na policję i zgłosić kradzież lub napaść. Powinniśmy otrzymać tam zaświadczenie o zgłoszeniu sprawy, które przyda się przy dalszych formalnościach i zgłoszeniu szkody ubezpieczycielowi.

2. Zastrzeż utracone dokumenty

Stracone dokumenty lub karty płatnicze niezwłocznie należy zastrzec pod numerem +48 828 828 828 (infolinia obsługiwana przez Związek Banków Polskich). W razie pobytu za granicą trzeba zgłosić utratę dokumentów w polskiej ambasadzie lub konsulacie, a gdy jej nie ma, w placówce innego kraju Unii Europejskiej. Tam pomogą nam wyrobić tymczasowe dokumenty, dzięki którym wrócimy bezpiecznie do kraju. W razie potrzeby uzyskamy tam także wsparcie finansowe.

3. Obdukcja

Jeśli doznamy obrażeń, niezwłocznie udajmy się na obdukcję do szpitala lub innej placówki medycznej. Takie zaświadczenie może być pomocne, gdy będziemy ubiegać się o odszkodowanie.

4. Zawiadom hotel lub przewoźnika

Gdyby do zdarzenia doszło na terenie hotelu lub lotniska – powinniśmy powiadomić o tym tamtejsze służby i poprosić o sporządzenie notatki. To pozwoli utrwalić przebieg zdarzenia i będzie stanowić dodatkowy materiał dowodowy.

Czytaj więcej

Z wynajęciem auta na wakacjach trzeba bardzo uważać

5. Zgłoś szkodę ubezpieczycielowi

Sprawdźmy w ogólnych warunkach ubezpieczenia, jak zgłosić szkodę. Większość firm uruchamia specjalne infolinie lub formularze online. Nie zwlekajmy z zawiadomieniem ubezpieczyciela, by nie przekroczyć terminu na zgłoszenie szkody określonego w umowie.

6. Dobre ubezpieczenie

Wybierając polisę na wyjazd, nie należy kierować się tylko ceną. Przeanalizujmy zakres ubezpieczenia i zwróćmy uwagę na listę okoliczności wyłączających odpowiedzialność ubezpieczyciela. Sprawdźmy, czy ubezpieczenie pokryje straty doznane w wyniku zwykłej kradzieży czy tylko kradzieży z włamaniem lub rozboju. Zwróćmy uwagę na sumę ubezpieczenia, by była adekwatna do wartości naszego bagażu. Jeśli zabieramy w podróż cenny sprzęt elektroniczny, sprawdźmy, czy jest objęty polisą, ewentualnie, czy wymaga dodatkowego ubezpieczenia.

7. Zachowaj ostrożność

Racjonalne postępowanie z jednej strony poprawi nasze bezpieczeństwo, z drugiej zmniejszy ryzyko odmowy wypłaty odszkodowania przez ubezpieczyciela. Na miejscu przechowujmy więc bagaż w zamkniętym pomieszczeniu, a w trakcie podróży dokładnie go zamknijmy. W razie potrzeby skorzystajmy z przechowalni bagażu.

Unikajmy tłumów – tam najłatwiej o kradzieże kieszonkowe. Jeśli wybieramy się na spacer po zmroku, nie zapuszczajmy się w nieoświetlone lub odludne miejsca.

Podróżując z biurem podróży, możemy je poprosić o szczegółowe rekomendacje w sprawie bezpieczeństwa na danym obszarze.

Czytaj więcej

Co robić, gdy zginą nam dokumenty na wakacjach

8. Odszkodowanie od biura podróży

Jeśli wybieramy się na wakacje z touroperatorem, to on odpowiada za nasze bezpieczeństwo i należyte przygotowanie wypoczynku zgodnie z zawartą umową.

Organizator turystyki nie ponosi jednak odpowiedzialności za nieudany wypoczynek, jeżeli jego przyczyną są:

- wyłączna wina podróżnego,

- wyłączna wina osoby trzeciej, niezwiązanej z wykonywaniem usług turystycznych objętych umową o udział w imprezie turystycznej, a zdarzenia nie dało się przewidzieć ani go uniknąć,

- zdarzenie zostało spowodowane nieuniknionymi i nadzwyczajnymi okolicznościami.

Z powyższego wynika, że w razie napaści lub kradzieży rekompensatę od biura podróży otrzymamy tylko wówczas, gdy organizator lub jego podwykonawca mieli jakikolwiek wpływ na zaistnienie tego zdarzenia.

Niezależnie od tego organizator turystyki jest zobowiązany do udzielenia odpowiedniej pomocy podróżnemu, który znalazł się w trudnej sytuacji. Możemy liczyć na wsparcie przy załatwianiu formalności związanych ze zdarzeniem, pomoc w uzyskaniu świadczeń zdrowotnych czy nawiązanie łączności z bliskimi i powiadomienie ich o zaistniałej sytuacji.

Autorka jest radcą prawnym, prowadzi blog o prawnych aspektach podróżowania

Jak się zabezpieczyć przed nieprzyjemnościami

- Zastanów się, gdzie w bagażu umieścić cenne przedmioty, by jak najbardziej ograniczyć ryzyko ich utraty.
- Włóż dokumenty w różne miejsca. W razie utraty jednego będziesz mógł posługiwać się drugim.
- Zrób kserokopie dokumentów.
- Rozdziel gotówkę i schowaj w kilka miejsc.
- Wybierz dobrą polisę turystyczną obejmującą ubezpieczenie bagażu.
- Zamknij dokładnie bagaż i skorzystaj z dostępnych form jego zabezpieczenia (szyfr zamka, pasy, linki lub siatki).
- Nie zostawiaj bagażu bez dozoru.


Czy można się przed nimi ustrzec? I jak postępować, gdy się przytrafią? Poniżej kilka wskazówek dla ofiar napaści lub kradzieży:

1. Zawiadom odpowiednie służby

Pozostało 96% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP