Reklama

Unia Europejska wprowadza duże zmiany dla kierowców. Młodzi pojadą tylko „z towarzyszem”

Nowe unijne przepisy wprowadzą mobilne prawo jazdy, okres próbny dla nowych kierowców i obowiązek jazdy „z towarzyszem”.

Publikacja: 25.03.2025 15:22

Unia Europejska wprowadza duże zmiany dla kierowców. Młodzi pojadą tylko „z towarzyszem”

Foto: AdobeStock

mat

Negocjatorzy Parlamentu Europejskiego i Rady UE uzgodnili we wtorek porozumienie w sprawie aktualizacji dyrektywy dotyczącej prawa jazdy.

Wprowadza ona nowe wymagania, które mają lepiej przygotować kierowców do rzeczywistych sytuacji na drodze, w tym zagrożeń związanych z pieszymi, dziećmi, rowerzystami i innymi niechronionymi użytkownikami dróg.

Aby uzyskać prawo jazdy, kierowca będzie musiał nauczyć się bezpiecznego korzystania z telefonu podczas jazdy, zagrożeń związanych z martwym polem, systemów wspomagających kierowcę, bezpiecznego otwierania drzwi oraz jazdy po śniegu i na śliskiej nawierzchni.

Będzie dwuletni okres próbny dla nowych kierowców

Po raz pierwszy przepisy UE ustanowią co najmniej dwuletni okres próbny dla nowych kierowców. Początkujący kierowcy będą podlegać surowszym przepisom i sankcjom za jazdę pod wpływem alkoholu i jazdę bez pasów bezpieczeństwa lub urządzeń przytrzymujących dzieci.

W zmodyfikowanej dyrektywie znajdzie się zapis mówiący, iż przed wydaniem pierwszego prawa jazdy kierowca powinien przejść badania lekarskie, w tym badanie wzroku i układu krążenia. Jednak w przypadku kierowców samochodów lub motocyklistów kraje UE mogą zdecydować się na zastąpienie badań lekarskich formularzami samooceny lub, w przypadku odnowienia prawa jazdy, innymi alternatywnymi środkami.

Reklama
Reklama

Jednocześnie aby złagodzić niedobór zawodowych kierowców, minimalny wiek, w którym kierowca może uzyskać prawo jazdy na ciężarówki, zostanie obniżony z 21 do 18 lat, a w przypadku prawa jazdy na autobusy z 24 do 21 lat, pod warunkiem, że kandydat na kierowcę posiada świadectwo kwalifikacji zawodowych. Kraje UE mogą zezwolić 17-latkom na prowadzenie ciężarówki lub furgonetki na swoim terytorium tylko w towarzystwie doświadczonego kierowcy.

Czytaj więcej

Rząd chce zabierać prawo jazdy aż na 5 lat. Eksperci: to dyskryminacja

Prawo jazdy ważne przez 15 lat

Nowe przepisy zakładają, iż prawo jazdy na motocykle i samochody będzie ważne przez 15 lat. Przy czym, kraje UE będą mogły skrócić ten okres do 10 lat, jeśli prawo jazdy może być używane jako krajowy dowód tożsamości. Prawa jazdy na ciężarówki i autobusy będą musiały być odnawiane co pięć lat. Przewidziano też, iż państwa wspólnoty będą mogły skrócić okres ważności praw jazdy starszych kierowców (65 lat i starszych).

Zgodnie z przyjętym porozumieniem cyfrowe prawo jazdy, dostępne na smartfonie z ogólnounijną technologią portfela cyfrowego, stanie się głównym formatem w UE. Kierowcy nadal będą jednak mieli prawo do ubiegania się o fizyczne prawo jazdy.

Wstępne porozumienie musi jeszcze zostać zatwierdzone przez Radę i Parlament. Kraje UE będą miały cztery lata na transpozycję nowych przepisów do prawa krajowego i przygotowanie się do jego wdrożenia.

Czytaj więcej

Prawo jazdy od 17. roku życia. Jest gotowy projekt ustawy
Sądy i trybunały
Uchylenie immunitetu Małgorzaty Manowskiej zablokowane. Brakuje podpisu Dariusza Barskiego
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Oświata i nauczyciele
Uczniowie i nauczyciele alarmują w sprawie tzw. godzin basiowych. „To tykająca bomba”
Dane osobowe
Chciał usunięcia danych z policyjnego rejestru, by dostać pracę. Wyrok NSA
Sądy i trybunały
Sędziowie nie chcą odchodzić „na emeryturę”. KRS częściej odmawia niż się zgadza
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Dane osobowe
Kto odpowiada za wyciek danych osobowych pacjenta? Zapadł precedensowy wyrok
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama