Będą duże zmiany w kasowaniu punktów karnych. Znamy termin

Minister cyfryzacji wydał komunikat, w którym określił termin wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających zmniejszenie punktów karnych dzięki odbyciu szkolenia. Wraca też usuwanie punktów po roku.

Publikacja: 04.09.2023 09:13

Będą duże zmiany w kasowaniu punktów karnych. Znamy termin

Foto: Fotorzepa / Kuba Kamiński

Przypomnijmy - rok temu zlikwidowano kursy, pozwalające raz na pół roku skasować 6 punktów karnych z konta kierowcy. Efekt? Wzrost liczby przypadków utraty prawa jazdy z powodu przekroczenia limitu punktów karnych.

W maju 2023 r. Sejm wycofał się ze zmian i w nowelizacji wprowadził zasadę usuwania punktów karnych po roku od dnia opłacenia mandatu oraz przywrócił płatne kursy reedukacyjne. Zabiegały o to przede wszystkim branża transportowa i Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego.

Punkty karne będą znów usuwane po 1 roku

1 września w Monitorze Polskim opublikowano komunikat ministra cyfryzacji w sprawie określenia terminu oraz zakresu wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających usuwanie punktów za naruszenia przepisów ruchu drogowego oraz zmniejszenie liczby punktów za naruszenia przepisów ruchu drogowego.

Zgodnie z nim od 17 września punkty karne za naruszenia przepisów ruchu drogowego będą usuwane po upływie 1 roku od daty uprawomocnienia się rozstrzygnięcia wydanego w sprawie o naruszenie albo po upływie 1 roku od daty uiszczenia grzywny za naruszenie, w przypadku nałożenia grzywny w drodze mandatu karnego.

Do punktów karnych otrzymanych przed tą datą stosować się będzie stare zasady - punkty wygasną dopiero po 24 miesiącach od opłacenia grzywny. Ale będzie można je wcześniej zredukować na szkoleniu.

Czytaj więcej

Redukcja punktów karnych kierowców po nowemu. Jest projekt rozporządzenia

Jak będzie wyglądać szkolenie dla kierowców

Takie szkolenie kierowca będzie mógł odbyć maksymalnie raz na pół roku, a każde pozwoli zredukować 6 punktów karnych. Przy czym nie dotyczy to kierowcy, który pierwsze prawo jazdy ma krócej niż rok.

W sierpniu Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji opublikowało projekt rozporządzenia, które określa, jak ma wyglądać kurs reedukacyjny.

Szkolenie będzie miało formę 8-godzinnego wykładu (przy czym jedna godzina równa się 45 minutom) oraz ćwiczenia praktycznego. Przy czym wszystko ma się odbywać w ciągu jednego dnia.

Program szkolenia musi obejmować takie zagadnienia jak: zasady i przepisy ruchu drogowego, przyczyny i skutki wypadków drogowych w Polsce, prawne i społeczne skutki wypadków drogowych, zapobieganie wypadkom oraz psychologiczne aspekty kierowania pojazdem. Na każdy z tych tematów przeznaczono dwie godziny lekcyjne, a wykładowca może posługiwać się prezentacjami i filmami.

Każdy uczestnik szkolenia musi zaliczyć także ćwiczenie praktyczne polegające na awaryjnym hamowaniu przy prędkości 30-50 km/h.

Kurs poprowadzą: policjant z komórki ruchu drogowego lub inna osoba posiadająca wiedzę specjalistyczną z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także przez psycholog transportu, egzaminator osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, instruktor nauki jazdy z WORD lub instruktor techniki jazdy.

Czytaj więcej

Punkty karne kierowców: nie wystarczy być i zapłacić za szkolenie

Przypomnijmy - rok temu zlikwidowano kursy, pozwalające raz na pół roku skasować 6 punktów karnych z konta kierowcy. Efekt? Wzrost liczby przypadków utraty prawa jazdy z powodu przekroczenia limitu punktów karnych.

W maju 2023 r. Sejm wycofał się ze zmian i w nowelizacji wprowadził zasadę usuwania punktów karnych po roku od dnia opłacenia mandatu oraz przywrócił płatne kursy reedukacyjne. Zabiegały o to przede wszystkim branża transportowa i Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Droga konieczna dla wygody sąsiada? Ważny wyrok SN ws. służebności
Sądy i trybunały
Emilia Szmydt: Czuję się trochę sparaliżowana i przerażona
Zawody prawnicze
Szef palestry pisze do Bodnara o poważnym problemie dla adwokatów i obywateli
Sądy i trybunały
Jest opinia Komisji Weneckiej ws. jednego z kluczowych projektów resortu Bodnara
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Sądy i trybunały
Sędzia Michał Laskowski: Tomasz Szmydt minął się z powołaniem