Hulajnogi elektryczne urządzeniem transportu osobistego - będą musiały trzymać wymiar i wagę

Dzisiejsi operatorzy i właściciele dostaną pół roku na przystosowanie urządzeń transportu osobistego do wymagań nowej ustawy – wagi, wymiarów, prędkości itd.

Aktualizacja: 23.07.2019 12:34 Publikacja: 22.07.2019 19:18

Hulajnogi elektryczne urządzeniem transportu osobistego - będą musiały trzymać wymiar i wagę

Foto: Adobe Stock

Do Rządowego Centrum Legislacji wpisano właśnie projekt nowelizacji prawa o ruchu drogowym. Wprowadza on ostatecznie definicję urządzenia transportu osobistego (m.in. elektryczne hulajnogi) i wszelkie sprawy związane z korzystaniem z nich. Po pierwsze wymiary. Maksymalne wymiary – szerokość nieprzekraczająca w ruchu 0,9 m, długość nieprzekraczająca 1,25 m. Masa własna urządzenia nie może przekraczać 20 kg, a maksymalna prędkość jazdy ma być ograniczona konstrukcyjnie do 25 km/h.

Czytaj także: Hulajnoga elektryczna w ujęciu cywilnoprawnym

Urządzenie transportu osobistego objęte zostało definicją roweru, dlatego też kierujący tym urządzeniem może korzystać z infrastruktury przeznaczonej dla rowerów. Chodzi o: drogę dla rowerów i pas ruchu dla rowerów. Użytkownik hulajnogi obowiązany jest posiadać uprawnienia do kierowania takie same jak dla rowerów (m.in. karta rowerowa).

Z tego też względu osoby poniżej 10. roku życia (granica wieku dla możliwości uzyskania karty rowerowej) nie mogą korzystać z elektrycznych hulajnóg.

Dodatkowo, dla zapewnienia bezpieczeństwa w projekcie zabrania się używania na drodze publicznej urządzenia wyposażonego w napęd elektryczny inny niż UTO, a także wprowadza kary administracyjne dla podmiotu świadczącego sprzedaż lub usługi wypożyczenia urządzeń transportu osobistego, które nie będą spełniały ustawowych wymagań. W tym też celu projekt ustawy wprowadza zmiany w ustawie z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych, dodając nowy pkt 12a w art. 2. Przepis ten wprowadza pojęcie pojazdu elektrycznego lekkiego, wyposażonego w pomocniczy napęd elektryczny, wykorzystujący do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania.

Dodany art. 9a ustawy o elektromobilności nakłada z kolei na podmiot prowadzący sprzedaż lub świadczący usługi wypożyczenia pojazdów elektrycznych lekkich obowiązek zapewnienia, aby sprzedawane lub wypożyczane pojazdy elektryczne lekkie spełniały wymagania ustawy. Ci, którzy złamią przepisy ustawy, muszą się liczyć z konsekwencjami. Chodzi o karę, którą wymierzy wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej w drodze decyzji, od której przysługuje odwołanie do prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Projekt zawiera przepis przejściowy, zgodnie z którym właściciele dzisiejszych urządzeń będą mieć pół roku na dostosowanie ich do nowych warunków (waga, wymiary itd.)

Etap legislacyjny: Rządowe Centrum Legislacji

Do Rządowego Centrum Legislacji wpisano właśnie projekt nowelizacji prawa o ruchu drogowym. Wprowadza on ostatecznie definicję urządzenia transportu osobistego (m.in. elektryczne hulajnogi) i wszelkie sprawy związane z korzystaniem z nich. Po pierwsze wymiary. Maksymalne wymiary – szerokość nieprzekraczająca w ruchu 0,9 m, długość nieprzekraczająca 1,25 m. Masa własna urządzenia nie może przekraczać 20 kg, a maksymalna prędkość jazdy ma być ograniczona konstrukcyjnie do 25 km/h.

Czytaj także: Hulajnoga elektryczna w ujęciu cywilnoprawnym

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Prawnicy
Bodnar: polecenie w sprawie 144 prokuratorów nie zostało wykonane
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Konsumenci
Jest pierwszy wyrok ws. frankowiczów po głośnej uchwale Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
20 lat Polski Wschodniej w Unii Europejskiej