Już w 2012 r. gimnazjaliści, objęci pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole ze względu na trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą, zaburzenia komunikacji językowej, sytuację kryzysową lub traumatyczną będą mogli mieć dostosowane warunki egzaminu do ich indywidualnych potrzeb. Od 2013 roku z tego prawa skorzystają również szóstoklasiści i maturzyści. O dostosowaniu egzaminu do ich potrzeb decyduje dyrektor na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej. Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, np. dyslektycy, muszą przedstawić opinię z poradni pedagogiczno-psychologicznej. Dostosowanie polega głównie na wydłużeniu czasu pisania egzaminu. Szczegółową informację na ten temat dyrektor CKE publikuje co roku do 31 sierpnia. Do dnia wysłania materiału do druku taka informacja jednak się nie ukazała. Wiadomo już, że gimnazjaliści będą mogli mieć wydłużony czas pisania maksymalnie o:
> 45 minut na egzaminie z zakresu matematyki i języka polskiego,
> 30 minut na egzaminie rozszerzonym z języka obcego,
> 20 minut na egzaminie z: historii, przedmiotów przyrodniczych, języka obcego (poziom podstawowy).
Ponadto na sprawdzianie i egzaminie gimnazjalnym w części humanistycznej uczniowie ze spe mogą popełnić więcej błędów. Informacje o tym, ile punktów przysługuje za ile błędów, znajdują się w kryteriach oceniania publikowanych, niestety, już po egzaminie na stronie komisji (www.cke.edu.pl, w zakładce egzamin gimnazjalnych, arkusze egzaminacyjne). W kryteriach z ubiegłych lat można sprawdzić, ile błędów można było popełnić. Dyslektycy mogą zrobić zwykle jeden lub dwa błędy więcej.