W celu zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych ustawodawca unijny przyjął w 2003 r. dyrektywę ustanawiającą system handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych w Unii. Na podstawie tej dyrektywy Komisja była zobowiązana przyjąć przepisy wykonawcze dotyczące zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji.
W związku z tym Komisja przyjęła w 2011 r. decyzję, którą stosuje się zasadniczo do przydziału bezpłatnych uprawnień dla instalacji stacjonarnych, o których mowa w dyrektywie, w okresach rozliczeniowych od 2013 r. Komisja określiła wskaźniki dla każdego sektora i podsektora, opierając się na średnich parametrach ich najbardziej wydajnych instalacji w latach 2007 i 2008. Na podstawie tych wskaźników obliczana jest od 2013 r. liczba uprawnień do emisji, które mają być przydzielone bezpłatnie każdej instalacji, której to dotyczy.
Uznając, że decyzja Komisji narusza zarówno Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), jak i dyrektywę, Polska wniosła skargę do Sądu Unii Europejskiej.
W wydanym dziś wyroku Sąd stwierdził, po pierwsze, że decyzja stanowi środek wykonawczy do dyrektywy, która została przyjęta na podstawie postanowień TFUE dotyczących polityki środowiska. W konsekwencji Sąd oddalił skargę Polski w zakresie, w jakim to państwo członkowskie kwestionuje legalność decyzji w świetle reguł TFUE dotyczących polityki energetycznej (sygnatura sprawy: T-370/11).
Sąd zaznaczył, po drugie, że Komisja nie naruszyła zasady równego traktowania, decydując się na potraktowanie w taki sam sposób instalacji, które znajdują się w odmiennej sytuacji ze względu na stosowanie różnych paliw, przy ustalaniu wskaźników dla obliczenia liczby uprawnień do emisji, które mają być przydzielone.