Podmioty prowadzące niepubliczne szkoły wyższe zwróciły uwagę rzecznika na brak regulacji ustawowych normujących kwestię udziału władz publicznych w finansowaniu niepublicznych szkół wyższych.
- Opisana materia uregulowana jest częściowo w aktach normatywnych rangi podustawowej wydanych na podstawie upoważnienia zawartego w ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym. W pozostałym zakresie zaś, ze względu na niewydanie przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego rozporządzenia na podstawie art. 95 ust. 1 ustawy, nie jest uregulowana w żadnym akcie normatywnym. Tymczasem, zgodnie z konstytucją, ten zakres spraw należy do materii zarezerwowanej wyłącznie dla ustawy - wskazuje rzecznik we wniosku skierowanym 24 kwietnia 2013 r. do Trybunału Konstytucyjnego.
Zdaniem rzecznika przekazanie zasadniczych elementów konstrukcji systemu wsparcia niepublicznych uczelni do uregulowania w rozporządzeniu jest sprzeczne z konstytucją.
- Zaskarżone przepisy ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym stanowią jedną normę. Przepis art. 94 ust. 5 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym został zaskarżony w części, w jakiej uzależnia przyznanie dotacji od spełnienia warunków określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 95 ust. 1. Zastrzeżenia co do zgodności z konstytucją budzi wyłącznie uzależnienie przyznania dotacji od spełnienia warunków zawartych w przepisach podustawowych. Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym nie zawiera bowiem żadnych konkretnych wymogów przyznawania dotacji. W ustawie znalazło się wyłącznie ogólne wskazanie celów, na które mają być przeznaczone dotacje - tłumaczy rzecznik.