8 lutego wchodzi w życie nowela ustawy – Prawo farmaceutyczne, która nakłada wiele nowych obowiązków na apteki internetowe. W związku z tym będą musiały prowadzić ewidencję zamówień leków, jakie złożyli pacjenci. Lista powinna zawierać dane każdej osoby zamawiającej, adres dostawy oraz numer i serię wysłanych medykamentów.
Ewidencję apteka będzie musiała przechowywać co najmniej trzy lata od zakończenia roku kalendarzowego, w którym wykonała zamówienie. Na każde żądanie urzędników z inspekcji farmaceutycznej przedsiębiorca prowadzący wysyłkową sprzedaż leków ma też udostępniać ewidencję.
Nowe obowiązki aptek internetowych mają służyć zabezpieczeniu konsumentów przed kupowaniem podróbek leków, których najwięcej jest właśnie w internecie.
– Pacjent po wprowadzeniu tych zmian powinien się poczuć bezpieczniejszy – mówi Ewa Rutkowska, adwokat z kancelarii Kieszkowska Rutkowska Kolasiński.
Nowela przewiduje też, że każdy przedsiębiorca, który zechce sprzedawać leki przez internet, będzie musiał 14 dni wcześniej poinformować o tym wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego. Dane o wszystkich legalnie działających aptekach internetowych mają być dostępne w Krajowym Rejestrze Zezwoleń na Prowadzenie Aptek Ogólnodostępnych.