Rozwiązanie takie przewiduje projekt rozporządzenia w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół i placówek, który został właśnie przekazany do zaopiniowania m.in. przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Rozporządzenie jest konieczne ze względu na potrzebę dostosowania przepisów do zmian wprowadzonych przez nowelizację ustawy o systemie oświaty uchwaloną 23 czerwca 2016 r. (DzU z 11 lipca, poz. 1010). Przypomnijmy, że zniosła ona egzamin sprawdzający do gimnazjum (przeprowadzany w VI klasie szkoły podstawowej). Jego wyniki były podstawą rekrutacji do gimnazjów dwujęzycznych. Zastąpią je oceny na świadectwie uzyskane z języka polskiego (maks. 20 pkt), matematyki (maks. 20 pkt) i języka obcego nowożytnego (maks. 20 pkt). Kandydat będzie mógł też uzyskać do 13 pkt za tzw. szczególne osiągnięcia, a także 5 pkt za ukończenie szkoły podstawowej z wyróżnieniem. Aktywność na rzecz innych ludzi będzie premiowana dwoma punktami.
Projekt rozporządzenia zachowuje dotychczas obowiązującą maksymalną liczbę punktów możliwą do uzyskania w postępowaniu rekrutacyjnym, ale zmienia liczbę punktów za ocenę bardzo dobrą i dobrą z zajęć wymienionych na świadectwie ukończenia szkoły. Za ocenę bardzo dobrą będzie 18 pkt, a dobrą 13 pkt.
Zdaniem MEN zmniejszy to dystans punktowy w szczególności między uczniami z oceną celującą a tymi, którzy uzyskali oceny dobrą i bardzo dobrą. Projekt rozporządzenia określa także skład komisji rekrutacyjnej oraz szczegółowy tryb jej pracy oraz zadania.
Etap legislacyjny: opiniowanie