Polskie regulacje podatkowe a swobody unijnego prawa

Nadal niektóre przepisy podatkowe są sprzeczne z fundamentalnymi swobodami prawa Unii Europejskiej – dowodzi Hanna Litwińczuk, profesor Uniwersytetu Warszawskiego, konsultant w Kancelarii Linklaters

Publikacja: 22.05.2009 07:15

Polskie regulacje podatkowe a swobody unijnego prawa

Foto: Rzeczpospolita, Paweł Gałka

Red

Podstawami fundamentalnych swobód prawa Unii Europejskiej – czyli swobody: przepływu osób, przedsiębiorczości, świadczenia usług oraz przepływu kapitału – jest zasada niedyskryminacji oraz zasada rynku wewnętrznego nakazująca eliminowanie barier w swobodnym przepływie osób oraz czynników produkcji. Zmiany dostosowawcze polskich przepisów następowały poprzez eliminowanie uregulowań dyskryminujących nierezydentów państw UE/EOG oraz utrudniających polskim rezydentom korzystanie z tych swobód.

[srodtytul]Test Schumackera[/srodtytul]

Jeśli chodzi o podatek dochodowy od osób fizycznych, polski ustawodawca zobowiązany był zapewnić traktowanie nierezydentów zgodnie z zasadami ustalonymi w [b]orzeczeniu Schumacker (C-279/93)[/b], w którym Europejski Trybunał Sprawiedliwości (ETS) stworzył koncepcję wirtualnego rezydenta. Jest nim nierezydent, który uzyskuje w państwie źródła (zatrudnienia) cały lub niemal cały dochód, a państwo jego rezydencji nie jest w stanie uwzględnić jego sytuacji osobistej przy ustalaniu wysokości obciążenia podatkowego. Kryteria te składają się na tzw. test Schumackera, którego spełnienie uprawnia nierezydenta do równego traktowania z rezydentem. Celem tej koncepcji jest uniknięcie zarówno sytuacji, w której podatnik uzyskujący dochód w Unii poza państwem rezydencji nie będzie mógł nigdzie skorzystać z ulg osobistych, jak i sytuacji, w której mógłby skorzystać z tych ulg w więcej niż jednym państwie.

Wyrazem uwzględnienia tej koncepcji jest rozszerzenie na nierezydentów w ostatniej nowelizacji ustawy o PIT możliwości łącznego opodatkowania z małżonkiem lub dzieckiem. Wymóg uzyskania przez nierezydenta w państwie źródła “niemal całego dochodu” został określony w polskich przepisach na poziomie 75 proc. całkowitego przychodu, zgodnie z zaleceniem Komisji Europejskiej.

Na marginesie warto zauważyć, że jeżeli polscy rezydenci uzyskujący dochody w innym państwie Unii spełnią tam test Schumackera, to staną się wirtualnymi rezydentami tego państwa i będą uprawnieni do wszelkich ulg osobistych, z których korzystają rezydenci. Należy jednak pamiętać, że inne państwa przyjęły na ogół wyższy niż Polska limit przychodu uzyskanego w państwie zatrudnienia w wysokości 90 proc.

[srodtytul]Co dostrzegł ustawodawca[/srodtytul]

Polski ustawodawca dostrzegł także możliwość wystąpienia nierównego traktowania nierezydentów uzyskujących przychody z działalności wykonywanej osobiście, np. z umów-zleceń i umów o dzieło opodatkowanych podatkiem u źródła, gdy stawka ze skali podatkowej stosowana dla polskich rezydentów byłaby dla nich korzystniejsza. Obecnie mogą oni złożyć zeznanie roczne i opodatkować uzyskane przychody według skali. Niezależnie od tego, czy nierezydent wybierze opodatkowanie dochodów wymienionych w art. 29 ust. 1 ustawy o PIT według skali czy podatkiem u źródła, polskie przepisy nie przewidują możliwości odliczenia przez niego kosztów uzyskania przychodów.

Może to pozostawać w sprzeczności z orzecznictwem ETS, wedle którego, gdy koszty dotyczą bezpośrednio działalności przynoszącej przychód podlegający opodatkowaniu, rezydenci i nierezydenci znajdują się w porównywalnej sytuacji i przepisy, które przyznają prawo odliczenia kosztów tylko tej pierwszej kategorii podatników, naruszają unijne prawo (C-234/01 Gerritse; C-346/04 Conijn). Na podstawie prawa Unii nierezydenci mają zatem szansę wygrać spór z polskim fiskusem, żądając uwzględnienia kosztów uzyskania przychodów w sytuacjach, gdy takie prawo przysługuje polskim rezydentom.

[srodtytul]Składki, dywidendy, nagrody[/srodtytul]

Dostosowanie polskiego prawa do unijnego miało także wpływ na sytuację polskich rezydentów – osób fizycznych, poprzez wyeliminowanie z porządku prawnego tych przepisów, które utrudniały im korzystanie z fundamentalnych swobód.

Naruszeniem swobód przepływu osób był brak możliwości odliczania składek na ubezpieczenie społeczne i składki zdrowotnej zapłaconych w innym państwie Unii, co w odniesieniu do tej ostatniej kwestii potwierdził ETS w niedawnym wyroku w sprawie[b] C-544/07 Rüffler[/b]. Kwestia niezgodności z prawem wspólnotowym zakazu odliczania składek na ubezpieczenie społeczne jest przedmiotem zawisłej przed ETS sprawy C-314/08 Filipiak, ale tutaj także należy się spodziewać korzystnego dla podatnika rozstrzygnięcia.

Nowelizacja ustawy o PIT usunęła te przeszkody, chociaż wątpliwości pozostają. Dotyczą one np. zakresu zwolnienia od PIT wypłat środków zgromadzonych na pracowniczym programie emerytalnym, który nie obejmuje odpowiedników tych programów w innych państwach Unii (art. 21 ust. 1 pkt 58 i 58a). Warto tu odnotować korzystny dla podatnika wyrok WSA w Warszawie [b](III SA/Wa 1961/07)[/b], zgodnie z którym powyższe zwolnienie obejmuje także wypłaty środków zgromadzonych w pracowniczym programie emerytalnym utworzonym i prowadzonym w innym państwie Unii na podstawie właściwych przepisów tego państwa.

Jeżeli chodzi o polskich rezydentów uzyskujących dywidendy i odsetki z zagranicy, zmienione zostały przepisy utrudniające korzystanie ze swobody przepływu kapitału. Od 2005 r. przychody te są opodatkowane zryczałtowanym podatkiem w wysokości 19 proc. (poprzednio według skali).

Należy również wskazać na zrównanie podatkowego traktowania nagród i wygranych uzyskanych w Polsce oraz w innych państwach UE/EOG. Ich zróżnicowane traktowanie naruszało zasadę swobody świadczenia usług (C-42/02 Lindman).

Rozszerzono także zakres przedmiotowy tzw. ulgi reinwestycyjnej, gdyż ograniczenie jej tylko do terytorium Polski stanowiło naruszenie fundamentalnych swobód [b](C-104/06 Komisja v. Szwecja)[/b]. Należy jednak zauważyć, że poprzednie regulacje dotyczące tzw. ulgi meldunkowej oraz tzw. ulgi reinwestycyjnej, które wciąż podlegają zastosowaniu w razie zbycia nieruchomości nabytej przed 1 stycznia 2009 r., budzą wątpliwości co do ich zgodności z prawem Unii.

[srodtytul]Gdy chodzi o CIT[/srodtytul]

W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych dyskryminacyjne traktowanie zostało wyeliminowane w odniesieniu do spółek nierezydentów udzielających pożyczek polskim spółkom w świetle przepisów o niedostatecznej kapitalizacji oraz nierezydentów mających status organizacji równorzędnych polskim organizacjom pożytku publicznego w zakresie dokonywania darowizn na ich rzecz.

Inne niezgodności z prawem Unii wprawdzie zostały dostrzeżone (uwzględniono je w ostatnim projekcie noweli do ustawy o CIT z sierpnia 2008 r.), ale ich nie usunięto. Nierezydenci mający status instytucji finansowej i uzyskujący przychody z odsetek mieli być uprawnieni do pomniejszania tych przychodów o koszty ich uzyskania. Rozwiązanie to, chociaż niesłusznie zawężone tylko do tych instytucji, stanowiło krok we właściwym kierunku. Utrzymano także opodatkowanie funduszy inwestycyjnych i emerytalnych utworzonych w państwach UE/EOG uzyskujących w Polsce dywidendy i inne przychody kapitałowe, podczas gdy takim funduszom z siedzibą w Polsce przysługuje zwolnienie (naruszenie swobody przepływu kapitału).

Wątpliwości budzą także zasady wyrównywania strat między spółkami powiązanymi. Ma ono miejsce w ramach podatkowej grupy kapitałowej (PGK), którą tworzą wyłącznie spółki z siedzibą w Polsce. Tak restrykcyjne podejście może jednak być uznane za niezgodne z prawem UE (C-446/03 Marks & Spencer). Gdy wymogi formalne dla utworzenia PGK nałożone na spółki z siedzibą w Polsce będą spełnione także przez spółki UE/EOG, należy dopuścić transgraniczne wyrównanie strat między nimi, jeśli możliwości pokrycia straty w państwie siedziby zostały wyczerpane. Orzecznictwo ETS wskazuje również na konieczność zmiany podejścia do rozliczania strat zakładu polskiego rezydenta, gdy z państwem położenia zakładu stosowana jest metoda wyłączenia, a strata zakładu jest ostateczna i nie może być pokryta w państwie jego położenia[b] (C- 414/06 Lidl)[/b].

[b]Konkludując, należy stwierdzić, iż mimo usunięcia wielu niezgodności nadal istnieją regulacje pozostające w sprzeczności z fundamentalnymi swobodami prawa UE.[/b]

Podstawami fundamentalnych swobód prawa Unii Europejskiej – czyli swobody: przepływu osób, przedsiębiorczości, świadczenia usług oraz przepływu kapitału – jest zasada niedyskryminacji oraz zasada rynku wewnętrznego nakazująca eliminowanie barier w swobodnym przepływie osób oraz czynników produkcji. Zmiany dostosowawcze polskich przepisów następowały poprzez eliminowanie uregulowań dyskryminujących nierezydentów państw UE/EOG oraz utrudniających polskim rezydentom korzystanie z tych swobód.

[srodtytul]Test Schumackera[/srodtytul]

Pozostało 94% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów