Radzi zmienić hasła do najważniejszych serwisów (w tym do poczty!), koniecznie z innego, niezainfekowanego komputera. Postępować trzeba zgodnie z instrukcjami programu antywirusowego lub poszukać porady eksperta (np. znajomego czy pracownika serwisu).
- Niestety, może się okazać, że bez instalacji systemu od nowa się nie obędzie – mówi ekspert CERT.
Co jeszcze można zrobić samemu? W przypadku problemów z kontem bankowym lub kartą kredytową – skontaktuj się ze swoim bankiem lub firmą, która obsługuje Twoją kartę. Numer telefonu znajduje się np. na tylnej części karty, na wyciągu bankowym lub na stronie internetowej banku.
Jeśli o problemie poinformował Cię program antywirusowy, wykonaj kroki, które doradza. Większość antywirusów udostępnia link do strony, gdzie znajdziesz informacje na temat wykrytego zagrożenia.
Rób kopie zapasowe – to kluczowy krok, który pomoże Ci przygotować się na wypadek włamania. Dlaczego? Dość często okazuje się, że po infekcji trzeba usunąć wszystkie dane z komputera i od nowa zainstalować system operacyjny. Możesz wybrać rozwiązanie, które automatycznie tworzy takie kopie (codziennie lub nawet co godzinę). Nieważne, na co się zdecydujesz – kopie muszą być robione regularnie i poprawnie. Warto raz na jakiś czas sprawdzić, czy dane rzeczywiście da się z nich odzyskać.
– Jeśli uważasz, że padłeś ofiarą cyberprzestępców, zgłoś to nie tylko na policję, ale także na https://incydent.cert.pl – wskazuje Przemysław Jaroszewski z CERT Polska w NASK. – Rejestrowanie i obsługa zdarzeń naruszających bezpieczeństwo w sieci to jedno z naszych głównych zadań. Aktywnie reagujemy też m.in. w przypadkach bezpośrednich zagrożeń dla użytkowników – dodaje ekspert.