Reklama

Kłopoty z rejestracją do lekarza

Lecznica nie może wyznaczać godziny i dnia na zapisy na wizytę

Publikacja: 30.09.2013 19:39

Kłopoty z rejestracją do lekarza

Foto: ROL

W związku z częstymi problemami pacjentów z zapisem do lekarza Rzecznik Praw Pacjenta opracował instrukcję postępowania przy rejestracji.

Po pierwsze rzecznik informuje, że w przypadku leczenia specjalistycznego rejonizacja nie istnieje. W związku z tym rejestratorka nie ma prawa odesłać pacjenta i odmówić zapisania go do lekarza specjalisty, do placówki opieki długoterminowej czy  na zbieg w szpitalu ze względu na to, że pochodzi on np.  z innego województwa. Pacjent posiadający skierowanie na konkretne świadczenie może wybrać sobie lecznicę, w której zechce z niego skorzystać.

Po drugie pracownik rejestracji nie ma prawa zadawać pacjentowi szczegółowych pytań co do choroby, jej przyczyn i przebiegu. Może tylko dowiedzieć się o imię i nazwisko, pesel, adres zamieszkania, ewentualnie nr telefonu pacjenta w celu potwierdzenia wizyty. Te dane są niezbędne by zapisać chorego na wizytę do lekarza. Poza tym pacjent dzwoniąc do placówki ma prawo dowiedzieć się o zakresach jej usług, kolejce oczekujących, porach zapisywania się do lekarzy, wymaganych dokumentach koniecznych przy przyjęciu do lekarza, adresach miejsc wykonywania zleconych badań diagnostycznych, zasadach udostępniania dokumentacji medycznej i innych informacji dotyczących organizacji pracy przychodni.

Po trzecie rzecznik informuje, że pracownicy placówki medycznej działają niezgodnie z prawem jeśli wyznaczają konkretny dzień lub godzinę na przyjmowanie zapisów. Na wizytę u lekarza pacjent ma prawo zapisać się dobrowolnie wybranego dnia, w godzinach pracy rejestracji. Tak stanowi rozporządzenie ministra zdrowia  w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.

Po czwarte  pracownik rejestracji nie może zmuszać pacjenta by ten zapisał się osobiście. Bo chory ma prawo zgłosić się osobiście, telefonicznie, za pośrednictwem osoby trzeciej albo również drogą elektroniczną. Pracownik rejestracji natomiast ma obowiązek poinformowania o dacie i godzinie wizyty.

Reklama
Reklama

Po piąte jeśli pacjent leczy się u specjalisty termin jego kolejnej wizyty kontrolnej musi  zostać ustalony podczas bieżącej wizyty u lekarza. To lekarz powinien zapewnić ciągłość leczenia, a nie pracownicy rejestracji.  Rzecznik przypomina, że traktowanie tych pacjentów na równi z oczekującymi na pierwszą wizytę lekarską zapisanymi na liście kolejkowej jest działaniem niezgodnym z zasadami udzielania świadczeń zdrowotnych.

Po szóste pracownicy placówki medycznej nie mogą żądać od pacjenta aktualizacji skierowania, które stanowiło podstawę pierwszorazowej porady specjalistycznej. Jeśli lekarz był nieobecny pacjent powinien zostać poinformowany o sposobie zorganizowania opieki specjalistycznej w tym okresie. Informacja taka powinna zostać udostępniona w miejscu udzielania świadczeń, a także w siedzibie świadczeniodawcy.

Po siódme wreszcie lecznica powinna poinformować  pacjenta o ewentualnej zmianie terminu udzielenia świadczenia. Natomiast pacjent, gdy nie może stawić się na wizytę w umówionym terminie, również musi zadzwonić do lecznicy z tą informacją.

W związku z częstymi problemami pacjentów z zapisem do lekarza Rzecznik Praw Pacjenta opracował instrukcję postępowania przy rejestracji.

Po pierwsze rzecznik informuje, że w przypadku leczenia specjalistycznego rejonizacja nie istnieje. W związku z tym rejestratorka nie ma prawa odesłać pacjenta i odmówić zapisania go do lekarza specjalisty, do placówki opieki długoterminowej czy  na zbieg w szpitalu ze względu na to, że pochodzi on np.  z innego województwa. Pacjent posiadający skierowanie na konkretne świadczenie może wybrać sobie lecznicę, w której zechce z niego skorzystać.

Reklama
Prawnicy
Zbigniew Ziobro krytykuje decyzję Andrzeja Dudy. Pisze o „notariuszu"
Prawnicy
Znana prawniczka odchodzi z resortu Waldemara Żurka. „Czasem sufler zaśpi"
Dobra osobiste
Coldplay zapłaci za ujawnienie romansu? Prawnicy o szansach pozwu Andy'ego Byrona
Praca, Emerytury i renty
Wcześniejsze wypłaty i podwójne świadczenia. 800 plus w sierpniu
Nieruchomości
Wysokie kary za budowę szopy w ogrodzie. Ważna jest odległość od działki sąsiada
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama