Angielski dla przedszkolaka: za 3 lata obowiązek nauki języka obcego obejmie każde dziecko

Od dziś, jeśli tak zdecyduje dyrektor, przedszkolaki będą uczyły się języków. Za trzy lata wszystkie dzieci będą miały taki obowiązek.

Publikacja: 01.09.2014 08:54

Angielski dla przedszkolaka: za 3 lata obowiązek nauki języka obcego obejmie każde dziecko

Foto: www.sxc.hu

Nauczyciel w klasach I–III będzie miał więcej swobody. Zmienia się podstawa programowa. Zrezygnowano w niej z wyodrębnienia wykazu wiadomości i umiejętności, które powinien posiadać uczeń kończący pierwszą klasę. Na realizację programu będzie miał trzy lata.

Do tej pory często trudno było dostosować proces edukacyjny do potrzeb i możliwości rozwijających się w różnym tempie dzieci. Od tego roku decyzję o tym, ile czasu uczniowie poświęcą na opanowanie wiadomości i umiejętności z poszczególnych obszarów podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej, będzie podejmował wyłącznie nauczyciel.

W nowej podstawie programowej odchodzi się też od zajęć edukacyjnych w systemie 45-minutowych lekcji. Nauczyciel będzie jednak musiał zachować ustalony z dyrektorem szkoły tygodniowy i dzienny czas pracy danego oddziału.

Lekcja dla najmłodszych uczniów wcale nie musi trwać aż 45 minut

W zaleceniach zawartych w załączniku do rozporządzenia zaznacza się, żeby ilość prac domowych była dostosowana do możliwości ucznia. Czas poświęcony na ich odrabianie z wiekiem może być wydłużany, ale zawsze trzeba mieć na względzie indywidualny poziom dojrzałości psychofizycznej.  Co ważne, dzieci  powinny mieć możliwość pozostawienia pomocy naukowych w szkole.  Nie mogą dźwigać do domu ciężkich tornistrów.

W każdym dniu nauczyciel powinien też dbać o różnorodność proponowanych uczniom aktywności.

Zmieniły się również wymagania dotyczące przedszkolaków. Zgodnie z nowelizacją już od 1 września 2014 r., jeśli tak zdecyduje dyrektor przedszkola, dzieci będą uczyły się języków obcych w ramach podstawy programowej. Obowiązek nauki języków obcych dla dzieci pięcioletnich będzie wprowadzony od 1 września 2015 r., a dla młodszych dzieci od 1 września 2017 r.

Dziś ok. 34 proc. dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym uczy się języków obcych na zajęciach organizowanych przez przedszkola; większość angielskiego. Na razie zgodnie z prawem  wystarczy, że nauczyciele będą mieli świadectwo potwierdzające znajomość języka w stopniu podstawowym (B2), np. zdany egzamin First Certificate in English na ocenę A lub B albo Test of English as a Foreign Language (TOEFL). Do 31 sierpnia 2014 r. będą musieli skończyć studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny.

Jak wynika z sondy „Rz", zmiana prawa nie spowoduje w tym roku gwałtownego zwiększenia liczby przedszkoli, w których maluchy będą mogły się uczyć języka.

– W Szczecinie w 21 (41,2 proc.) przedszkolach publicznych będzie kontynuowana w roku szkolnym 2014/2015 bezpłatna nauka języka obcego. W 12 przedszkolach będzie to język angielski, w czterech – niemiecki, w dwóch hiszpański, dwóch włoski, jednym francuski. W zeszłym roku tyle samo przedszkoli prowadziło wczesną naukę języka obcego – mówi Łukasz Kolasa  z biura prasowego urzędu miasta.

– Język angielski prowadzony będzie  w przedszkolach na takich samych zasadach jak w ubiegłym roku. Czyli będą to zajęcia dodatkowe, poza podstawą programową, natomiast rodzice nie będą ponosili z tego tytułu żadnych opłat ?– mówi Katarzyna Piechota- Kaim, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Radomiu.

Do tej pory jednak przedszkola do nauczania języków najczęściej zatrudniały osoby z zewnątrz. Teraz nauczanie będą mogli poprowadzić gorzej przygotowani nauczyciele  pracujący w przedszkolu. Być może dzieci nie nauczą się prawidłowej wymowy, ale będzie taniej.

Jak uzasadnia resort, upowszechnianie edukacji językowej na etapie przedszkola jest zgodne z unijną strategią. Dotychczas obowiązek nauki od trzeciego roku życia wprowadzono jedynie w Hiszpanii i niemieckojęzycznej części Belgii.  Polska będzie więc trzecia.

—Katarzyna Wójcik

podstawa prawna: rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 30 maja 2014 r. DzU z 18 czerwca, poz. 803

Nauczyciel w klasach I–III będzie miał więcej swobody. Zmienia się podstawa programowa. Zrezygnowano w niej z wyodrębnienia wykazu wiadomości i umiejętności, które powinien posiadać uczeń kończący pierwszą klasę. Na realizację programu będzie miał trzy lata.

Do tej pory często trudno było dostosować proces edukacyjny do potrzeb i możliwości rozwijających się w różnym tempie dzieci. Od tego roku decyzję o tym, ile czasu uczniowie poświęcą na opanowanie wiadomości i umiejętności z poszczególnych obszarów podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej, będzie podejmował wyłącznie nauczyciel.

Pozostało 83% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów