Reklama
Rozwiń
Reklama

NFZ przepłaca za wiele świadczeń onkologicznych

NFZ przepłaca za wiele świadczeń onkologicznych, ale Agencja Taryfikacji zmianę wycen zaczęła od psychiatrii.

Publikacja: 19.02.2015 07:09

NFZ przepłaca za wiele świadczeń onkologicznych

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz

Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji to agenda Ministerstwa Zdrowia, która do tej pory oceniała tylko skuteczność leków. Od stycznia 2015 r. przejęła od Narodowego Funduszu Zdrowia wycenę świadczeń. Dzięki temu wyceny mają być bardziej rzetelne. Eksperci twierdzą, że nie powinna rozpoczynać od psychiatrii. Ich zdaniem należy zacząć od tych dziedzin opieki zdrowotnej, w których NFZ przepłaca.

Bogate lecznice

– Musi zająć się pilnie wyceną usług onkologicznych, bo NFZ za dużo teraz płaci za wiele z nich. To, jak marnowane są pieniądze ze składki zdrowotnej, widać chociażby na przykładzie radioterapii. Za cały cykl naświetleń Fundusz płaci centrom onkologii ok. 16 tys. zł, podczas gdy szpital wydaje na to w rzeczywistości o połowę mniej – mówi Krzysztof Łanda z fundacji Watch Health Care.

A radioterapeuta z południa Polski dodaje, że radioterapia opłaca się zwłaszcza prywatnym konsorcjom, które są już wyposażone w sprzęt. Mają kontrakt z NFZ i czysty zysk.

Krzysztof Łanda podaje też przykład rezonansu magnetycznego. Szpital za to badanie dostaje 600 zł, a wykonawcy mającemu sprzęt płaci 170 zł.

Urzędnicy Agencji bronią jednak decyzji, że w pierwszej kolejności zajęli się psychiatrią.

Reklama
Reklama

– Jest bardzo niedoszacowana. W drugiej połowie roku planujemy przyjrzeć się także usługom wchodzącym w skład pakietu onkologicznego. Chcemy także w tym roku przeanalizować pediatrię i wycenić znieczulenia do porodu – mówi Wojciech Matusewicz, prezes Agencji.

Do tej pory wyceną świadczeń zajmował się NFZ. Kompetencji tej został pozbawiony za sprawą znowelizowanej ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej. Teraz ma się zająć tylko płaceniem za usługi. Chodziło o to, by jedna instytucja nie płaciła za coś, co sama wycenia. Część dyrektorów szpitali liczy, że Agencja zrobi rzetelne wyceny.

– Oprócz pediatrii mamy też problem z działaniem paliatywnym. Za 200 zł, które płaci nam Fundusz za dzień hospitalizacji obłożnie chorego pacjenta, nie można ani kupić leków, ani zapłacić personelowi medycznemu – mówi Krystyna Barcik, dyrektor Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Legnicy.

Jest jednak tajemnicą poliszynela, że w dużym szpitalu, aby zrównoważyć nieopłacalne oddziały, dobrze jest mieć w szpitalu okulistykę i kardiologię.

– Te świadczenia są wycenione kilkakrotnie wyżej niż koszt ich wykonania. Nie wiadomo w ogóle, z jakiej przyczyny. Dlatego niektórzy wręcz modlili się, aby Agencja Taryfikacji w ogóle nie powstała. Dlaczego nie możemy mieć tak dobrych wycen w ortopedii czy geriatrii? – zastanawia się Łanda.

Polska liderem

Prezes Matusewicz podkreśla, że Agencja nie będzie na razie ruszała okulistyki i kardiologii, bo te dziedziny dobrze funkcjonują, a Polska jest liderem w Europie w ratowaniu ludzi z zawałami.

Reklama
Reklama

Agencja ponadto będzie musiała sama sobie poradzić z wycenami. Rozporządzenie, w którym minister zdrowia miał określić sposób wyceny, zacznie obowiązywać dopiero w 2020 r.

Dlatego Agencja sama na razie opracowała algorytm i liczy na to, że wyceni pediatrię na podstawie wiarygodnych danych, które przekażą jej współpracujące szpitale.

Prawo w Polsce
Zmowa przetargowa Budimexu. Wyrok może utrudnić walkę o kolejne kontrakty
Prawo karne
Zapadł wyrok w sprawie afery SKOK Wołomin. 14 lat więzienia za wypranie blisko 350 mln zł
Praca, Emerytury i renty
Planujesz przejść na emeryturę w 2026 roku? Ekspert ZUS wskazuje dwa najlepsze terminy
Ubezpieczenia i odszkodowania
Sąd Najwyższy: to, że kierowca zapłaci za wypadek, nie zwalnia ubezpieczyciela
Prawo karne
Radosław Baszuk: Jesteśmy przyzwyczajeni do szybkich aresztowań, ale to nie przypadek Ziobry
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama