72 proc. badanych pracodawców w Polsce i 77 proc. na świecie narzeka na trudności ze zdobyciem pracowników o potrzebnych umiejętnościach. To o 2 pkt proc. więcej niż przed rokiem, mimo gorszej koniunktury, która schłodziła chęci do zwiększania zatrudnienia – pokazuje udostępniony „Rzeczpospolitej” raport agencji zatrudnienia ManpowerGroup dotyczący niedoboru talentów w 2023 r.
W wynikach badania, które w styczniu br. objęło 39 tys. pracodawców z 41 krajów, widać jednak wpływ spowolnienia. Przekłada się ono na zmiany na liście pięciu najbardziej deficytowych w Polsce kompetencji, z której zniknęły te z obszaru HR.
Na czele listy nadal są umiejętności związane z IT i analizą danych, lecz na drugą pozycję (z piątej w 2022 r.) awansowały kompetencje dotyczące sprzedaży i marketingu. Jak zwraca uwagę Kamil Sobolewski, główny ekonomista Pracodawców RP, w czasach gorszej koniunktury i słabnącej konsumpcji każdej firmie zależy na specjalistach, którzy zapewnią sprzedaż jej produktów czy usług. Nie mniej ważna jest też kwestia przyspieszonych po wybuchu pandemii zmian technologicznych, które zmieniają wymagania kompetencyjne wielu stanowisk. Widać to m.in. w sprzedaży i marketingu, gdzie – jak podkreśla Katarzyna Lorenc, ekspertka ds. rynku pracy w BCC – kluczowe są dzisiaj umiejętności związane z e-commerce i e-marketingiem, w tym ze sprawnym wykorzystywaniem mediów społecznościowych czy zaawansowaną analityką danych wykorzystującą AI.
Czytaj więcej
Dobre programy letnich praktyk studenckich, które łączą się zwykle z atrakcyjnym wynagrodzeniem,...