Przemysł spotkań zarabia na pracy zdalnej

Im więcej pracy zdalnej i hybrydowej, tym bardziej pracownicy potrzebują okazji do nawiązywania i rozwijania relacji. Korzystają na tym firmy eventowe.

Publikacja: 06.02.2023 03:00

Przemysł spotkań zarabia na pracy zdalnej

Foto: Adobe Stock

Efektem tego trendu jest zwiększone zapotrzebowanie na organizację spotkań integracyjnych i innych wydarzeń. Dla działających w tej branży firm to szansa na odzyskanie rynku, który w trakcie pandemii skurczył się kilkukrotnie.

Fokus na relacje

Przemysł spotkań i wydarzeń był jednym z najciężej dotkniętych przez pandemię. Tworzą go m.in. firmy świadczące na rzecz innych podmiotów (najczęściej dużych korporacji i stowarzyszeń branżowych) usługi polegające na organizacji imprez i wyjazdów integracyjnych oraz wyjazdów motywacyjnych (incentive travel). Obecnie branża jest na etapie intensywnej odbudowy. Olga Krzmieńska, właścicielka agencji Power i prezes Stowarzyszenia Organizatorów Incentive Travel (SOIT), przypomina, że w trakcie pandemii wiele firm z sektora rozszerzyło swoje kompetencje o organizację wydarzeń online i hybrydowych.

Czytaj więcej

Szefowie polskich firm bardziej boją się o dalszą przyszłość niż o ten rok

– Wiele spotkań organizowanych w tej formule pozostało w kalendarzu eventów organizowanych przez korporacje. Z drugiej strony pojawiły się w nim takie, które są odpowiedzią na nową sytuację na rynku pracy. Po tym jak upowszechnił się model pracy zdalnej i hybrydowej, firmy organizują wydarzenia, których celem jest przede wszystkim zaaranżowanie sytuacji, w których pracownicy będą mogli się ze sobą spotkać i na nowo zintegrować. Często są to spotkania w mniejszym gronie, do ok. 80 osób. Duża część zapytań, jakie do nas trafiały w 2022 r., dotyczyła właśnie tego typu wydarzeń – informuje.

Łukasz Adamowicz, współtwórca firmy BFC, wiceprezes SOIT-u oraz prezes Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń TUgether, podkreśla, że pandemia, choć zagroziła istnieniu całej branży, paradoksalnie pokazała również jej siłę i znaczenie. – W czasie jej trwania podróże i możliwości spotykania się stały się dobrem rzadkim. W efekcie wszyscy zaczęliśmy je bardziej cenić. Gdyby wyjazdy typu incentive travel nie istniały, to pandemia by je wymyśliła. Z jednej strony pokazała, jak wiele rzeczy można zrobić zdalnie. Z drugiej – że istnieje równie długa lista zadań, których za pomocą takiego trybu pracy nie da się zrealizować. Pojawiło się więcej wydarzeń, których celem jest głównie budowanie relacji, networking i integracja zespołów. Są one mniej „najeżone” programem merytorycznym czy atrakcjami, a bardziej nastawione na zapewnienie członkom zespołów czasu, by po prostu ze sobą pobyli – mówi.

Okiem zleceniodawców

Fakt, że taki trend w korporacjach się pojawił, potwierdza Piotr Palikowski, prezes Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Kadrami.

– Relacje pozaformalne w zespołach kiedyś były czymś naturalnym. W momencie rozpowszechnienia się modelu pracy zdalnej i hybrydowej ich animowanie stało się zadaniem dla menedżerów i działów HR – wyjaśnia. Tłumaczy, że wydarzenia, które służą realizacji tego celu, różnią się nieco od tych, które stereotypowo kojarzą się z imprezami firmowymi. Odbywają się w mniejszych grupach, z większą częstotliwością, mają mniej formalny charakter. HR-owcy często organizują je własnymi siłami, bez zlecania tego zadania zewnętrznym agencjom.

Magdalena Rzeszotalska, szefowa działu komunikacji korporacyjnej i CSR/ESG Polpharmy, potwierdza, że firma widzi silną potrzebę pracowników związaną z integracją i budowaniem bezpośrednich relacji. – Aby wyjść temu naprzeciw, wróciliśmy do części wydarzeń organizowanych na żywo. W tym roku chcemy kontynuować to podejście – mówi.

Justyna Sawicka vel Sawczenko, kierownik ds. rekrutacji w Asseco Poland: – W pandemii, kiedy nasza firma pracowała w zdecydowanej większości zdalnie, przenieśliśmy nie tylko procesy biznesowe, ale również aktywności integracyjne do świata online. Z czasem wróciliśmy do wyjazdów integracyjnych, spotkań zespołowych i świątecznych w tradycyjnej formie. Frekwencja oraz feedback pokazały, że bardzo nam tego brakowało. Potrafimy efektywnie współpracować zdalnie, ale trudno zastąpić bezpośrednie spotkania, jeżeli chcemy budować bliskie relacje, mocno wspierać współpracę, wspólną tożsamość naszych zespołów i całej organizacji.

Efektem tego trendu jest zwiększone zapotrzebowanie na organizację spotkań integracyjnych i innych wydarzeń. Dla działających w tej branży firm to szansa na odzyskanie rynku, który w trakcie pandemii skurczył się kilkukrotnie.

Fokus na relacje

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Praca
Firmy tną koszty i nie chcą zatrudniać, ale wydają miliardy na benefity pracownicze
Praca
Trudno dzisiaj zagonić pracownika do biura. Szczególnie w piątek
Praca
Rząd odpowiada na plany masowych zwolnień w firmach. 50 mln zł wsparcia
Praca
Tego powinni się uczyć przyszli menedżerowie AI
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Praca
Depresja pracowników kosztuje firmy miliardy złotych. Straty są coraz większe