Po ponad 14-proc. wzroście w ubiegłym roku, w tym roku średnio o ponad 15 proc. wzrosną ceny usług medycznych w Polsce – wynika z badań firmy WTW Consulting, które „Rzeczpospolita” opisuje jako pierwsza. To przede wszystkim efekt szybkiego wzrostu inflacji, który na całym świecie podwyższa koszty usług medycznych przy zwiększonym od czasu pandemii zapotrzebowaniu na opiekę zdrowotną. W rezultacie w ubiegłym roku w skali globalnej jej koszt poszedł w górę o 8,8 proc,. zaś w tym roku – głównie wskutek inflacyjnych podwyżek - może wzrosnąć o 10 proc. Tę średnią podwyższa kilka państw, w tym Polska, z 15 proc. wzrostem.
Jak jednak twierdzi Krzysztof Gugała, dyrektor w WTW Consulting, z rozmów z firmowymi klientami wynika, że wielu z nich (szczególnie ci, którym kończą się dwuletnie umowy z dostawcami usług medycznych) w ofertach na 2023 rok zobaczyło ceny wyższe o 40 proc., a niekiedy nawet jeszcze więcej niż dotychczas.
Czytaj więcej
Holenderski koncern zlikwiduje kolejne 6 tysięcy miejsc pracy w swoich oddziałach.
Koszt wyższych płac
- Fala podwyżek pakietów medycznych ruszyła od połowy 2022 r., gdy przyspieszyła inflacja medyczna - ocenia Gugała przypominając, że od lipca ubiegłego roku, zgodnie z Ustawą o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych, płace w służbie zdrowia poszły w górę średnio o 18,3 proc. Ten wzrost płac podwyższył inflację medyczną, która jesienią 2022 r. przekroczyła 17 proc. Na ten czynnik zwracają też uwagę czołowi prywatni dostawcy tych usług.
- Na przestrzeni ostatnich lat podejmowaliśmy szereg działań optymalizacyjnych, które pomogły nam przez ten czas ograniczyć do minimum konieczność przenoszenia dodatkowych kosztów na pacjentów. Dzisiaj jesteśmy w takim momencie, że podniesienie cen abonamentów i innych oferowanych przez nas usług to biznesowa konieczność - twierdzi Anna Rulkiewicz, prezes Grupy Lux Med. Według niej inflacja kosztów medycznych, która pod koniec zeszłego roku sięgała ok. 20 proc. będzie przekładała się na dynamiczny wzrost cen abonamentów i ubezpieczeń zdrowotnych. W rezultacie podwyżki abonamentów dla klientów korporacyjnych mogą sięgnąć nawet 40 procent.