Ponad 994 tys. podróży zagranicznych w celach służbowych i szkoleniowych odbyli w ubiegłym roku polscy pracownicy i przedsiębiorcy. To o 57 tys. więcej niż rok wcześniej i najwięcej od trzech lat – wynika z danych Ministerstwa Sportu i Turystyki, do których dotarła „Rzeczpospolita". Ten rosnący trend wyjazdów służbowych – pomimo rozwoju nowoczesnych technologii ułatwiających zdalne wideokonferencje – to w dużej mierze efekt globalizacji, w tym umiędzynarodowienia polskich firm.
W globalnym zespole
Pracę połączoną z zagranicznymi wojażami oferują bowiem dzisiaj nie tylko międzynarodowe korporacje, gdzie niemal standardem jest współpraca w wielonarodowych zespołach projektowych. Tak działa m.in. grupa Skanska, zaangażowana w 10 tys. projektów deweloperskich i budowlanych m.in. w Europie i Stanach Zjednoczonych. Jej pracownicy mogą uczestniczyć w trzech międzynarodowych programach (Unlimited, Stretch i STEP). Każdy adresowany jest do innej grupy pracowników – w tym młodych liderów i doświadczonych menedżerów.
Możliwość udziału w zagranicznych projektach trwających od kilku tygodni do dwóch lat mają też specjaliści Accenture Operations, firmy doradczej zatrudniającej w Polsce ponad 2000 osób. Wśród kierunków wyjazdów firma wylicza m.in. Dublin, Manilę, Monachium, Bombaj czy Lizbonę. Z kolei Capgemini, jeden z międzynarodowych gigantów sektora usług dla biznesu, obok tradycyjnych możliwości transferu pracowników między biurami firmy na świecie wyróżniających się specjalistów kwalifikuje do projektu Connect & Drive.
Jego uczestnicy przez dziesięć miesięcy współpracują z zagranicznym mentorem. – W ramach Connect & Drive miałam sporo okazji do wyjazdów i spotkań z uczestnikami projektu z wielu krajów. Chociaż networking nie jest jednym z głównych celów tej inicjatywy, to dla mnie był jedną z największych korzyści, ponieważ mój zespół współpracuje z wieloma innymi jednostkami, rozsianymi po całym globie – wspomina udział w projekcie Kamila Sicińska, dyrektor ds. transformacji w Capgemini Business Servies.
Biura w 30 krajach
Na podróże po Europie i po świecie mogą też coraz częściej liczyć specjaliści i menedżerowie w polskich firmach, które zwiększają już nie tylko eksport, ale też inwestycje za granicą.