Tak wynika z tegorocznej, drugiej już, edycji badań postaw pracowniczych prowadzonych przez Fundację Obserwatorium Zarządzania. W internetowej ankiecie wzięło udział ponad 1100 pracowników, oceniając swych pracodawców pod kątem 32 czynników liczących się w budowie zaangażowania w pracę.
W punktacji od 1 do 6 najwyżej oceniono łatwy dostęp do przełożonego (4,5 pkt) oraz dobre stosunki międzyludzkie w zespole i pewność zatrudnienia (4,3 – 4,2 pkt). Najsłabiej pracodawcy wypadli pod względem udziału pracowników w podejmowaniu ważnych decyzji, możliwości awansu i wysokości wynagrodzenia. Jak jednak zastrzegała dr Maria Zakrzewska z firmy K-edge HEI, która analizowała wyniki ankiety, ocena danego czynnika nie przesądza o jego znaczeniu dla pracowników, a tym bardziej o jego wpływie na ich zaangażowanie i wydajność pracy.
Podobnie jest z czynnikami, które w badaniu wypadły najgorzej. To, co pracownicy źle oceniają, nie musi obniżać ich wydajności. Firmy nie muszą się więc specjalnie przejmować najgorzej ocenionym „włączaniem pracowników do podejmowania istotnych decyzji”. Jak przypominała Maria Zakrzewska, z innych badań wynika, że nie jest to dla ludzi zbyt ważne. Dla niektórych jednak się liczy – potwierdzały omawiane podczas konferencji doświadczenia kaliskiej firmy Jam alu Wąsik. Jej właściciel Marek Wąsik zdecydował się zaangażować wszystkich menedżerów do prac nad nową strategią firmy, włączając do jej wprowadzenia całą załogę. Ocenia, że dzięki temu ma teraz dużo bardziej zaangażowanych (i wydajnych) pracowników, których konkurencji trudniej jest podkupić.
Z badania postaw pracowniczych wynika, że Polacy krytycznie oceniają wysokość swych wynagrodzeń. Mimo ubiegłorocznych podwyżek płac ten czynnik znalazł się na trzeciej od końca pozycji z 3,3 pkt. Jak się to ma do lojalności i zaangażowania pracowników?
Według międzynarodowych badań firmy Watson Wyatt, które cytował Krzysztof Gugała z Idea Management Consulting, o ile firmy z płacą zasadniczą poniżej średniej rynkowej ryzykują utratę pracowników (56 proc. planowało odejście), o tyle płaca powyżej tej średniej nie gwarantuje lojalności. Co czwarty pracownik dobrze płacących firm i tak zamierzał zmienić pracę. Badania wykazały też, że postrzegana przez pracowników wysokość wynagrodzeń często różni się od ich faktycznej wartości na tle rynku. Badania przedstawiono podczas konferencji „Postawy pracownicze – od satysfakcji do zaangażowania” zorganizowanej przez Obserwatorium Zarządzania i Nowoczesną Firmę. „Rzeczpospolita” była patronem medialnym imprezy.