Sytuacja ekonomiczna wciąż wpływa na rynek studiów MBA – ocenia Jakub Leszczyński z MBA Portal, komentując najnowsze wyniki badania rynku programów menedżerskich.

Ich liczbę portal ocenia teraz na 50, o cztery mniej niż rok wcześniej i aż o 20 mniej niż w 2007 r., kiedy ten rynek przeżywał hossę. Wśród programów, które zniknęły z ofert, jest znany Warsaw Executive MBA prowadzony przez Szkołę Główną Handlową i amerykański Uniwersytet Minnesoty, a konkretnie jego Carlson School of Management. Jesienią 2010 r. amerykańska uczelnia  poinformowała SGH, że odstępuje od realizacji wspólnych studiów w Polsce. – Jako przyczynę zakończenia swego zaangażowania w program WEMBA kierownictwo Carlson School of Management podaje przekonanie o nasyceniu rynku executive MBA w Warszawie i regionie – wyjaśnia Marcin Poznań, rzecznik SGH.

Podobnie jak w poprzednich latach wciąż największy wybór programów MBA (19) oferują uczelnie w Warszawie, gdzie średni koszt studiów MBA jest też najwyższy. O ok. 10 tys. zł przekracza średnią krajową, która wynosi ok. 31,6 tys. zł za cztery semestry – ocenia MBA Portal. Nic dziwnego, skoro w Warszawie jest najwięcej  prestiżowych programów prowadzonych całkowicie po angielsku, gdzie część studiów odbywa się na zagranicznej uczelni. Najdroższy w Polsce program Euro*MBA, który prowadzi Akademia Koźmińskiego z pięcioma partnerskimi uczelniami w Europie, kosztuje ok. 100 tys. zł (26,5 tys. euro), ale ma trzy międzynarodowe akredytacje i znalazł się wśród 40 najlepszych programów MBA na świecie w rankingu dziennika „Financial Times".

Z kolei najtańsze, dwusemestralne, programy (ich cena zaczyna się od 6,6 tys.) są prowadzone po polsku bez udziału zagranicznych uczelni.  W zeszłym roku 15 programów MBA podniosło swe ceny średnio o 2,5 tys. zł. Większość (33 programy) nie zmieniła stawek, ale niektóre ograniczały koszty, zmniejszając np. liczbę godzin.