Postaw na franczyzę

Masz dość pracy na etacie? Marzysz o własnym biznesie, ale nie masz doświadczenia i brakuje ci dobrych pomysłów? Postaw na franczyzę!

Publikacja: 29.12.2011 07:09

Bardzo trudno jest zostać franczyzobiorcą sieci McDonald's

Bardzo trudno jest zostać franczyzobiorcą sieci McDonald's

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński kkam Kuba Kamiński Kuba Kamiński

Własna apteka, sklep, szkoła, a może stacja benzynowa. Franczyza jest obecna we wszystkich branżach. Tak rozwijają się zarówno duże sieci (McDonald's, Intermarche, Lotos), jak i te całkiem małe.

Jak to działa? To system, według którego właściciel marki udziela licencji na działalność pod jej szyldem. Wraz z nią sprzedaje całą koncepcję prowadzenia biznesu, szkoli, a czasem pomaga w znalezieniu lokalu czy udziela wsparcia finansowego. Licencja kosztuje od kilu tysięcy złotych do nawet kilku milionów euro. Górna granica dotyczy głównie stacji paliw, dużych sklepów spożywczych czy restauracji.

– Franczyza to świetny pomysł na zmianę swojego życia i zainwestowanie we własną działalność pieniędzy zarobionych na etacie – uważa Arkadiusz Słodkowski, prezes firmy PROFIT system. – Na targi franczyzy przychodzą ludzie, którzy mają do wydania co najmniej kilkaset tysięcy złotych – dodaje.

Dlaczego więc osoby dysponujące takimi środkami nie założą całkiem własnej firmy? Bo franczyza to gotowy i bezpieczniejszy przepis na działalność.

Franczyza robi furorę od momentu, gdy pojawiła się w naszym kraju, czyli od 1989 r. (pionierem był Yves Rocher). Dziś mamy około 750 sieci, które liczą w sumie ponad 44 tys. placówek. W 2010 r. przybyło 129 systemów, w 2011 – ponad 90. Głównie polskich.

– Po roku 2004, gdy odnotowaliśmy mniej więcej po połowie polskich i zagranicznych sieci, zdecydowanie zaczęły przeważać te rodzime. To naturalny trend – zauważa Słodkowski.

Niemal od początku na franczyzowym rynku prym wiedzie branża spożywcza i gastronomiczna. Kilka lat temu boom zauważono także w bankowości i usługach finansowych. Teraz swój dobry okres ma zdrowie i kosmetyka.

– Salony fitness, spa, porady dietetyczne – najbliższy rok będzie ich rokiem, bo popyt na tego typu usługi cały czas rośnie – uważa Arkadiusz Słodkowski.

Przedsiębiorstwa działające na zasadzie franszyzy mogą niewielkimi nakładami w krótkim czasie znacznie się rozwinąć. Dotyczy to też ekspansji na inne rynki. Zagraniczne placówki tego typu ma już ponad 70 polskich operatorów, w tym LPP (Reserved) i Wittchen.

Własna apteka, sklep, szkoła, a może stacja benzynowa. Franczyza jest obecna we wszystkich branżach. Tak rozwijają się zarówno duże sieci (McDonald's, Intermarche, Lotos), jak i te całkiem małe.

Jak to działa? To system, według którego właściciel marki udziela licencji na działalność pod jej szyldem. Wraz z nią sprzedaje całą koncepcję prowadzenia biznesu, szkoli, a czasem pomaga w znalezieniu lokalu czy udziela wsparcia finansowego. Licencja kosztuje od kilu tysięcy złotych do nawet kilku milionów euro. Górna granica dotyczy głównie stacji paliw, dużych sklepów spożywczych czy restauracji.

Praca
Firmowy Mikołaj częściej zaprosi pracowników na świąteczną imprezę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Praca
AI ułatwi pracę menedżera i przyspieszy karierę juniora
Praca
Przybywa doświadczonych specjalistów wśród freelancerów
Praca
Europejski kraj podnosi wiek emerytalny. Zmiany już od 1 stycznia 2025
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Praca
Kobieta pracująca żadnej pracy się nie boi!