Postaw na franczyzę

Masz dość pracy na etacie? Marzysz o własnym biznesie, ale nie masz doświadczenia i brakuje ci dobrych pomysłów? Postaw na franczyzę!

Publikacja: 29.12.2011 07:09

Bardzo trudno jest zostać franczyzobiorcą sieci McDonald's

Bardzo trudno jest zostać franczyzobiorcą sieci McDonald's

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński kkam Kuba Kamiński Kuba Kamiński

Własna apteka, sklep, szkoła, a może stacja benzynowa. Franczyza jest obecna we wszystkich branżach. Tak rozwijają się zarówno duże sieci (McDonald's, Intermarche, Lotos), jak i te całkiem małe.

Jak to działa? To system, według którego właściciel marki udziela licencji na działalność pod jej szyldem. Wraz z nią sprzedaje całą koncepcję prowadzenia biznesu, szkoli, a czasem pomaga w znalezieniu lokalu czy udziela wsparcia finansowego. Licencja kosztuje od kilu tysięcy złotych do nawet kilku milionów euro. Górna granica dotyczy głównie stacji paliw, dużych sklepów spożywczych czy restauracji.

– Franczyza to świetny pomysł na zmianę swojego życia i zainwestowanie we własną działalność pieniędzy zarobionych na etacie – uważa Arkadiusz Słodkowski, prezes firmy PROFIT system. – Na targi franczyzy przychodzą ludzie, którzy mają do wydania co najmniej kilkaset tysięcy złotych – dodaje.

Dlaczego więc osoby dysponujące takimi środkami nie założą całkiem własnej firmy? Bo franczyza to gotowy i bezpieczniejszy przepis na działalność.

Franczyza robi furorę od momentu, gdy pojawiła się w naszym kraju, czyli od 1989 r. (pionierem był Yves Rocher). Dziś mamy około 750 sieci, które liczą w sumie ponad 44 tys. placówek. W 2010 r. przybyło 129 systemów, w 2011 – ponad 90. Głównie polskich.

– Po roku 2004, gdy odnotowaliśmy mniej więcej po połowie polskich i zagranicznych sieci, zdecydowanie zaczęły przeważać te rodzime. To naturalny trend – zauważa Słodkowski.

Niemal od początku na franczyzowym rynku prym wiedzie branża spożywcza i gastronomiczna. Kilka lat temu boom zauważono także w bankowości i usługach finansowych. Teraz swój dobry okres ma zdrowie i kosmetyka.

– Salony fitness, spa, porady dietetyczne – najbliższy rok będzie ich rokiem, bo popyt na tego typu usługi cały czas rośnie – uważa Arkadiusz Słodkowski.

Przedsiębiorstwa działające na zasadzie franszyzy mogą niewielkimi nakładami w krótkim czasie znacznie się rozwinąć. Dotyczy to też ekspansji na inne rynki. Zagraniczne placówki tego typu ma już ponad 70 polskich operatorów, w tym LPP (Reserved) i Wittchen.

Praca
Polscy seniorzy są chętni do dłuższej pracy. Jak im to ułatwić?
Praca
Polacy będą pracować krócej? Wkrótce ruszy pilotaż
Praca
Amerykanie wertują oferty pracy w Wielkiej Brytanii
Praca
Cyfrowe przyspieszenie w obsłudze pracowników z zagranicy
Praca
Jak przetrwać zwolnienie: rady dla zwalnianych i zwalniających