Reklama
Reklama

Jak dobrze wystartować w branży PR?

Rozwój branży public relations sprawia, że zawód PR-owca przyciąga coraz więcej chętnych. „Rzeczpospolita” radzi, jak w nim wystartować

Aktualizacja: 25.01.2012 05:47 Publikacja: 25.01.2012 02:25

Praca w PR

Praca w PR

Foto: PhotoXpress

W 2011 r., gdy z rynku mediów napływały informacje o cięciach zatrudnienia, w PR kolejny rok z rzędu przybywało ofert pracy. Według danych branżowego portalu PRoto było ich prawie 1,9 tys., czyli o 3 proc. więcej niż rok wcześniej. Co prawda wzrost był dużo mniej dynamiczny niż w 2010 r., gdy liczba ofert pracy w PR zwiększyła się o ponad jedną czwartą, ale w tej branży – gdzie na co dzień bazuje się na dobrych kontaktach – to nie ogłoszenia, ale networking jest często podstawą rekrutacji kandydatów.

Dla kogo jest praca w PR?

Piotr Czarnowski, założyciel First Public Relations, pierwszej w Polsce firmy PR, wśród cech PR-owca wymienia pozytywny stosunek do otoczenia, umiejętność logicznego komunikowania się, znajomość nowych technologii i co najmniej jednego języka obcego. – Najważniejsze są miękkie kompetencje; umiejętności komunikacyjne, sposób wysławiania się – twierdzi Ryszard Solski, prezes Solski Burson Marsteller.

Jak jednak zaznacza Adam Łaszyn, przewodniczący rady Związku Firm PR i szef agencji Alert Media Communications, coraz szersze funkcje PR, które poza kontaktem z mediami obejmują też zarządzanie społecznościami w Internecie, komunikację wewnątrz firmy czy relacje z inwestorami – wymagają coraz bardziej specyficznych kwalifikacji. Stąd coraz większe zapotrzebowanie na wykształconych psychologów, prawników, socjologów i ekonomistów, jak też na marketingowców. Jak wystartować w branży PR? Poniżej podajemy kilka sprawdzonych w praktyce sposobów:

1. Staż w agencji PR

Dla młodych ludzi staż w agencji PR to jeden z najbardziej skutecznych sposobów na start w branży i poznanie jej specyfiki. Uwaga – lepiej pomyśleć o tym wcześniej, gdyż wiele agencji kieruje swą ofertę do studentów drugiego i trzeciego roku. Oferują im najpierw wakacyjne staże, a potem współpracę na umowę o dzieło albo zlecenie.

– Wtedy po dwóch latach takiej, współpracy, kończąc studia można już liczyć na etat – wyjaśnia Ryszard Solski, który wśród pracowników ma kilkoro byłych stażystów. Kinga Kubiak, dyrektor wydawnicza portalu PRoto, radzi, by wybierać staże w dużych, renomowanych agencjach, w których stażyści częściej mogą liczyć na wsparcie opiekuna. Mają też większą szansę na płatny staż.

Reklama
Reklama

2. Studia z komunikacji i PR

Kandydaci do zawodu PR-owca mają dziś do wyboru dziesiątki studiów z komunikacji i PR. Dobre studia bazujące na zajęciach prowadzonych przez doświadczonych praktyków z branży mogą ułatwić start choćby poprzez łatwiejszy dostęp do praktyk z polecenia wykładowcy. Jednak pracodawcy zwykle nie oczekują od kandydatów kierunkowego doświadczenia. – Dobrego PR-owca tworzy suma doświadczeń, najlepiej światowych i krajowych, żeby bezpiecznie poruszał się w polskiej odmianie tej branży. I tego nie da się nauczyć na żadnych studiach – podkreśla Piotr Czarnowski.

3. Studencki konkurs

Agencje PR coraz częściej sponsorują studenckie konkursy, traktując to jako sposób na zdobycie dobrych, ambitnych kandydatów. – Już same zadania konkursowe pozwalają bliżej poznać specyfikę pracy w PR, a w dodatku nagrodą jest praktyka w agencji, i to zazwyczaj płatna – podkreśla Kinga Kubiak.

4. Praktyka w korporacji

Dobrym startem w PR mogą być też programy praktyk w korporacjach i bankach, które szukają także stażystów do swych biur prasowych. To dobra szkoła wewnętrznej komunikacji i współpracy z agencjami PR. Dodatkowym atutem są zwykle wyższe niż w agencjach zarobki.

5. Z redaktora na rzecznika

Start  w  PR   na dobrze płatnym stanowisku rzecznika prasowego? To kusząca droga dla  doświadczonych dziennikarzy z dobrą marką na rynku  i – co najważniejsze – z dobrymi kontaktami  we władzach  firm  czy instytucji (przede wszystkim z ich szefami. Wielu rzeczników spółek i urzędów -także na Zachodzie-to byli dziennikarze, którzy od  opisywania firm przeszli do ich reprezentowania. Nieco trudniej dziś dziennikarzom o dobre stanowisko w  agencjach  PR, choć wiele z nich chętnie zatrudnia ludzi znających specyfikę pracy w mediach, z  dobrymi kontaktami w branży, o której wcześniej pisali.

6. Własna agencja PR

Na rynku nie brakuje agencji PR założonych i prowadzonych  przez byłych dziennikarzy. To kolejny sposób na start w PR, gdzie warunkiem i podstawą sukcesu są znajomości i kontakty zdobyte podczas pracy w redakcji. Pomagają one zdobyć pierwszych klientów, choć aby ich utrzymać i rozwijać biznes, warto już na starcie poszukać partnera z praktyką w PR.

W 2011 r., gdy z rynku mediów napływały informacje o cięciach zatrudnienia, w PR kolejny rok z rzędu przybywało ofert pracy. Według danych branżowego portalu PRoto było ich prawie 1,9 tys., czyli o 3 proc. więcej niż rok wcześniej. Co prawda wzrost był dużo mniej dynamiczny niż w 2010 r., gdy liczba ofert pracy w PR zwiększyła się o ponad jedną czwartą, ale w tej branży – gdzie na co dzień bazuje się na dobrych kontaktach – to nie ogłoszenia, ale networking jest często podstawą rekrutacji kandydatów.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Reklama
Praca
Sportowe wakacje zapracowanych Polaków
Praca
Na sen poświęcamy więcej czasu niż na pracę zawodową? Nowe dane GUS
Praca
Wojna handlowa Donalda Trumpa hamuje wzrost zatrudnienia na świecie
Praca
Grupa Pracuj chce podwoić przychody w ciągu pięciu lat
Praca
Polskim firmom nie będzie łatwo odkrywać płacowe karty
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama