W 2011 r., gdy z rynku mediów napływały informacje o cięciach zatrudnienia, w PR kolejny rok z rzędu przybywało ofert pracy. Według danych branżowego portalu PRoto było ich prawie 1,9 tys., czyli o 3 proc. więcej niż rok wcześniej. Co prawda wzrost był dużo mniej dynamiczny niż w 2010 r., gdy liczba ofert pracy w PR zwiększyła się o ponad jedną czwartą, ale w tej branży – gdzie na co dzień bazuje się na dobrych kontaktach – to nie ogłoszenia, ale networking jest często podstawą rekrutacji kandydatów.
Dla kogo jest praca w PR?
Piotr Czarnowski, założyciel First Public Relations, pierwszej w Polsce firmy PR, wśród cech PR-owca wymienia pozytywny stosunek do otoczenia, umiejętność logicznego komunikowania się, znajomość nowych technologii i co najmniej jednego języka obcego. – Najważniejsze są miękkie kompetencje; umiejętności komunikacyjne, sposób wysławiania się – twierdzi Ryszard Solski, prezes Solski Burson Marsteller.
Jak jednak zaznacza Adam Łaszyn, przewodniczący rady Związku Firm PR i szef agencji Alert Media Communications, coraz szersze funkcje PR, które poza kontaktem z mediami obejmują też zarządzanie społecznościami w Internecie, komunikację wewnątrz firmy czy relacje z inwestorami – wymagają coraz bardziej specyficznych kwalifikacji. Stąd coraz większe zapotrzebowanie na wykształconych psychologów, prawników, socjologów i ekonomistów, jak też na marketingowców. Jak wystartować w branży PR? Poniżej podajemy kilka sprawdzonych w praktyce sposobów:
1. Staż w agencji PR
Dla młodych ludzi staż w agencji PR to jeden z najbardziej skutecznych sposobów na start w branży i poznanie jej specyfiki. Uwaga – lepiej pomyśleć o tym wcześniej, gdyż wiele agencji kieruje swą ofertę do studentów drugiego i trzeciego roku. Oferują im najpierw wakacyjne staże, a potem współpracę na umowę o dzieło albo zlecenie.
– Wtedy po dwóch latach takiej, współpracy, kończąc studia można już liczyć na etat – wyjaśnia Ryszard Solski, który wśród pracowników ma kilkoro byłych stażystów. Kinga Kubiak, dyrektor wydawnicza portalu PRoto, radzi, by wybierać staże w dużych, renomowanych agencjach, w których stażyści częściej mogą liczyć na wsparcie opiekuna. Mają też większą szansę na płatny staż.