Znajomość języków obcych – nie tylko angielskiego, wiedza na temat zarządzania projektami, znajomość podstawowych programów MS Office, umiejętność komunikacji w wirtualnej przestrzeni oraz otwartość na inne kultury – to niektóre z kluczowych kompetencji pracownika sektora nowoczesnych usług biznesowych. Ich wykaz, który przygotował Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych ABSL – zrzeszający czołowych inwestorów z tej branży – mają dostać na początku września polskie uczelnie, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz rzecznik praw absolwenta – dowiedziała się „Rz".
– Liczymy, że nasz model kompetencyjny będzie wsparciem dla uczelni, które nie zawsze wiedzą, czego od absolwentów oczekują pracodawcy. My dokładnie określamy nasze oczekiwania – kluczowe kompetencje, które będą potrzebne absolwentom niezależnie od branży czy stanowiska i to nie tylko w nowoczesnych usługach biznesowych – wyjaśnia Marek Grodzieński, wiceprezes ABSL i członek zarządu Capgemini Polska, która zatrudnia już prawie pięć tysięcy osób. I zapowiada dalszy rozwój. Sektor nowoczesnych usług biznesowych (SSC/BPO) jest jednym z niewielu, które także w okresie spowolnienia gospodarczego zwiększają zatrudnienie. Co więcej, niższe koszty pracy w Polsce wręcz zachęcają firmy do przenoszenia do nas kolejnych usług. Według członków ABSL zatrudnienie w centrach SSC i BPO w Polsce do końca tego roku może wzrosnąć nawet do 105 tys. osób, a więc o 5 tys. powyżej wcześniejszych przewidywań.
–Z około 20 tys. miejsc pracy, które do końca 2012 roku powstaną w centrach usług, nawet połowa może być przeznaczona dla absolwentów z niewielkim doświadczeniem zawodowym – ocenia Jadwiga Naduk, szefowa działu badań rynkowych w firmie rekrutacyjnej Hays Poland, która jest partnerem strategicznym ABSL, także w projekcie Modelu Kompetencyjnego Absolwentów.
Inicjatywę ABSL chwali prof. Wojciech Dyduch, prorektor ds. edukacji Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Podkreśla, że zwiększa ona szansę na kolejne inwestycje, a więc i miejsca pracy na lokalnym rynku, które pomogą zatrzymać tam młodych ludzi. Przypomina, że nowe przepisy dają teraz uczelniom dużą autonomię w tworzeniu kierunków studiów – także tych sprofilowanych pod kątem potrzeb konkretnych branż i firm.
– Dostęp do wykształconych kadr to kluczowy atut w sektorze nowoczesnych usług biznesowych zarówno dla firm już działających w Polsce, jak i tych, które dopiero planują tu zainwestować – zaznacza Marek Grodziński.