Choć co roku krajowe uczelnie opuszczają tysiące absolwentów, firmom wcale nie jest łatwiej pozyskać młode talenty, które w przyszłości staną się nową elitą biznesu. – Dlatego potrzebne są takie elitarne programy stażowe jak Program Kariera, który rozwija Polska Rada Biznesu, oferując młodym ludziom nie tylko płatną praktykę w znanych krajowych firmach, ale także mentoring z udziałem czołowych przedsiębiorców i menedżerów – podkreślali przedstawiciele firm członkowskich PRB i laureaci Programu Kariera podczas śniadania „Rzeczpospolitej" nt. przyszłości programów stażowych dla najlepszych.
Zwracali uwagę, że wprawdzie globalna wojna o talenty dotyka już polskich firm, ale na razie koncentruje się na grupie doświadczonych specjalistów. Mniejsze znaczenie ma rywalizacja o utalentowaną młodzież, choć ostatnio widać tu zmianę. – Te z polskich firm, które myślą w kategoriach średnio i długoterminowych walczą już o dobrych stażystów. Dostrzegają potrzebę, by pozyskać młodych ludzi po najlepszych uczelniach – mówił Marian Owerko, wiceprezes PRB, przewodniczący rady nadzorczej Bakallandu i pomysłodawca Programu Kariera. Ten trend potwierdza zresztą rozwój programu, który w tym roku jest organizowany po raz 12.
Różnica w jakości
Marian Owerko wspominał, że o ile w pierwszych edycjach PK trzeba było mocno przekonywać firmy z PRB do udziału w projekcie, to obecnie elitarne staże oferuje już większość z nich. Jak zaznaczał Jacek Olechowski, prezes Mediacap i jeden z najmłodszych członków PRB, przedsiębiorcy przekonali się już, że PK jest bardzo dobrym sposobem identyfikacji młodych talentów. – Nasi menedżerowie wiedzą, że w poprzednich latach w ramach tego programu pojawiło się sporo ciekawych kandydatów, a późniejszych pracowników – mówił szef Mediacap.
I on, i Marian Owerko zaznaczali, że jeszcze ważniejszym powodem rosnącego udziału firm w PK jest poczucie odpowiedzialności społecznej. – Program Kariera od początku był naszą misją społeczną realizowaną wśród młodych ludzi. Szukamy wśród nich przyszłych liderów i zapraszamy na staż, by zobaczyli jak biznes wygląda w praktyce. Studenci często wyobrażają sobie wymarzoną pracę w zupełnie inaczej, niż ona wygląda w rzeczywistości. Dobry staż pozwala skonfrontować wyobrażenia z realnym światem i w razie potrzeby wprowadzić zmiany w życiowych planach – wyjaśniał Owerko.
– Jako przedsiębiorcy powinniśmy taką postawę promować, co nie zmienia faktu, że PK lepiej niż pozostałe programy stażowe przekłada się na przyszłych pracowników. Widzimy wyraźną różnicę jakości między laureatami programu a osobami, które przyjmujemy na inne staże – podkreślał prezes Mediacap.