Przeprowadzone w Polsce badanie nie wskazało takiej korelacji dla wszystkich szkół wyższych. Widać ją jednak wewnątrz uczelni, gdzie elitarne i najbardziej pożądane kierunki studiów (np. kierunek lekarski, weterynaria, prawo) mają bardzo wysokie poziomy dyplomowania.
Przeprowadzone badanie wskazuje kilka prawidłowości dotyczących poziomu dyplomowania w polskich uczelniach.
Panie bardziej skuteczne
Jedną z prawidłowości jest fakt, że większy odsetek kobiet niż mężczyzn uzyskuje dyplom. Podobną prawidłowość widać zresztą również w Stanach Zjednoczonych; dla pań rozpoczynających studia w 2008 roku poziom dyplomowania wynosił 62,3 proc, dla panów jedynie 56,5 proc.
W opisywanym badaniu w Polsce poziom dyplomowania wyniósł odpowiednio 55 proc. i 41 proc. Należy dodać, że tak rozumiana większa skuteczność pań w studiowaniu dotyczy nie tylko każdej z badanych uczelni, ale również każdego z kierunków. Na przykład w całym badaniu na kierunkach informatycznych, gdzie dominują liczebnie panowie, 43,7 proc. pań uzyskało dyplom, natomiast 42,2 proc. panów.
Badania dowodzą również, że też tradycyjny model studiowania wciąż zapewnia najwyższe prawdopodobieństwo uzyskania dyplomu. W USA od lat zauważa się odchodzenie od tradycyjnego modelu studiowania – około 50 proc. studentów nie zaczyna studiów bezpośrednio po szkole, przerywa je, wznawia, przenosi się między kierunkami czy uczelniami. Jednak takie zmiany nie są dobrym prognostykiem uzyskania dyplomu.
W naszym badaniu 19 proc. osób zmieniało kierunki w ramach uczelni lub wznawiało przerwane na niej studia. W grupie tej poziom dyplomowania wynosił jedynie 30 proc. Wyraźnie maleje również szansa na uzyskanie dyplomu wraz ze wzrostem wieku rozpoczęcia studiów. Dla osób podejmujących je w wieku 19 lat wynosi ona blisko 60 proc. i spada do 20 proc. przy rozpoczynaniu studiów w 25. roku życia.
Odległość od domu sprzyja nauce
Pilotażowy projekt „Analityka edukacyjna w szkołach wyższych" wykazał też, że dyplom częściej uzyskują osoby podejmujące studia poza miejscem zamieszkania. Po wyliczeniu odległości pomiędzy siedzibą wydziału a ukończoną szkołą średnią uzyskaliśmy następujące relacje pomiędzy tą odległością mierzoną w kilometrach a poziomem dyplomowania (wykres 3).
Wnioski uczelni
Wyniki pilotażu były przedmiotem wielu rozmów z pracownikami poszczególnych uczelni, w których przeprowadzono badanie,.Omawiano je też podczas otwartych prezentacji w trakcie spotkań kanclerzy i rektorów organizowanych przez Fundację Rektorów Polskich.
Podczas rozmów przedstawiciele uczelni zauważyli następujące obszary działań wspomagających rekrutację i utrzymanie studentów:
1. Identyfikowanie szkół o dużym poziome dyplomowania ich absolwentów na różnych kierunkach studiów
W badaniu nie wykazano silnej korelacji pomiędzy wynikami egzaminu maturalnego a akademickimi losami przyjętych kandydatów. Zauważono jednak silny związek pomiędzy prawdopodobieństwem ukończenia studiów a ukończoną szkołą średnią.
Choć wydaje się to dość oczywiste, dopiero szczegółowe sprawdzenie wskazało, że korelację tę należy badać nie wobec całej uczelni, ale poszczególnych oferowanych kierunków.
W wielu przypadkach szkoły postrzegane jako wiodące prym w kształceniu dobrych kandydatów przygotowywały ich jedynie do części często najważniejszych kierunków dla uczelni. Na innych, mniej popularnych kierunkach absolwenci tych szkół radzili sobie dużo gorzej.
2. Szukanie kandydatów w większej odległości od uczelni
Wobec zwiększonej mobilności kandydatów powszechnie zauważano konieczność przesunięcia działań rekrutacyjnych do dalej położonych szkół. Bardzo przydatne jest w tym stworzenie charakterystyk szkół, z których pochodzi wielu dobrych kandydatów, i poszukiwanie podobnych szkół w większej odległości od uczelni.
3. Indywidualne podejście do studenta
Różny poziomu dyplomowania dla pań i panów, kandydatów pochodzących z różnych szkół, podejmujących studia w miejscu zamieszkania i poza nim czy osób w różnym wieku umożliwia określenie osób zagrożonych nieukończeniem studiów. Według wielu praktyków i badań kluczowe dla zwiększenia szansy ukończenia studiów jest umożliwienie studentowi nawiązania indywidualnej relacji z uczelnią. Służyć temu może chociażby odpowiednie tworzenie grup, zaoferowanie różnorodnej oferty pozaedukacyjnej czy indywidualne programy wsparcia.
4. Konieczność dalszych badań
Wnioski wyciągnięte z opisywanego badania wskazują wyraźnie, że uczelnie potrzebują dokładniejszej analizy dostępnych dane oraz zwiększania ich zakresu. Dostępność narzędzi efektywnej analizy oraz tworzenia modeli prognostycznych jest szansą na zwiększenie nie tylko rekrutacji, ale i poziomu dyplomowania studentów.
Marek Legutko, ekspert PCG Academia, członek zarządu Polskiego Towarzystwa Diagnostyki Edukacyjnej, współtwórca Krakowskiej OKE, dyrektor CKE w latach 2005–2008
Leszek Lewoc, prezes Zarządu PCG Academia, autor elektronicznych systemów diagnostycznych i edukacyjnych
prof. dr hab. Łukasz Sułkowski, wiceprzewodniczący Polskiej Komisji Akredytacyjnej, Uniwersytet Jagielloński, Społeczna Akademia Nauk