Reklama

Pracownicy mniej zaangażowani częściej odchodzą

Rosnące przez kilka lat zaangażowanie pracowników w minionym roku spadło, zarówno na świecie, jak i w Polsce, gdzie i tak należy do najniższych.

Publikacja: 02.04.2017 19:53

Pracownicy mniej zaangażowani częściej odchodzą

Foto: Fotorzepa, Andrzej Wiktor And Andrzej Wiktor

Rzadziej niż przed rokiem pracownicy mają teraz dobrą opinię o swoim pracodawcy, mniej chętnie chcą się z nim wiązać na dłużej i mniej im też zależy na sukcesie firmy – wynika z najnowszego, globalnego raportu firmy doradczej Aon Hewitt. Jest on wynikiem badania ponad 5 mln pracowników z ponad tysiąca przedsiębiorstw na świecie. Gorszy wynik w tych wszystkich trzech aspektach przełożył się na pierwszy od czterech lat spadek zaangażowania.

O ile w 2015 r. niemal dwie trzecie pracowników zaliczało się do grupy zaangażowanych (z tego co czwarty był bardzo zmotywowany), o tyle w ubiegłym roku ich udział spadł do 63 proc. Ken Oehler, szef Global Culture & Engagement Practice w Aon Hewitt, tłumaczy to wzrostem niepewności oraz nasileniem nastrojów populistycznych i politycznych podziałów, co wpływa na spadek zaufania społecznego, także wobec firm. Rozwój zaawansowanych technologii zagrażających bezpieczeństwu zatrudnienia dodatkowo podnosi obawy związane ze środowiskiem pracy, obniżając zaangażowanie pracowników. – Co więcej, jest to trend, który będzie się pogłębiał – przewiduje Oehler.

Raport zwraca też uwagę na zmianę głównego czynnika zwiększającego zaangażowanie pracowników. Teraz jest nim poczucie docenienia finansowego i uznanie. Wyraźnie wzrosło też znaczenie stylu przywództwa menedżerów.

Wpływ niepewności widać w Europie, która od lat obniża globalną średnią. W 2016 r. grupa zaangażowanych skurczyła się z 60 do 58 proc. m.in. w wyniku spadku we Francji i we Włoszech aż o 7 pkt proc. W Polsce zmalała o 1 pkt proc., lecz i tak nasz poziom zaangażowania pracowników (51 proc.) należy do najniższych na świecie.

Nie bez powodu w niedawnym badaniu KMPG aż 90 proc. szefów HR i członków zarządów polskich firm wskazało na problem niekontrolowanych odejść pracowników, zaś ponad siedmiu na dziesięciu stwierdziło, że utrzymanie załogi będzie w najbliższych 24 miesiącach priorytetem firmy w obszarze zarządzania kapitałem ludzkim.

Reklama
Reklama

Wysoka rotacja to jeden z przejawów i kosztów niskiego zaangażowania. Jak jednak zwraca uwagę Magdalena Warzybok, dyrektor Praktyki Talent w Aon Hewitt, na jego poziom w dużej mierze mają wpływ aspekty kulturowe. – W Polsce nie mówimy zbyt dobrze o swoich firmach i generalnie mamy mniejszą skłonność do pozytywnych ocen. Z drugiej strony obserwujemy powolny, ale mimo wszystko stabilny wzrost zaangażowania pracowników w ciągu ostatnich dziesięciu lat. W takich obszarach jak świadczenia czy relacje z przełożonym satysfakcja z pracy rośnie. I będzie się to przekładało na wzrost zaangażowania w kolejnych latach – przewiduje Warzybok.

Rzadziej niż przed rokiem pracownicy mają teraz dobrą opinię o swoim pracodawcy, mniej chętnie chcą się z nim wiązać na dłużej i mniej im też zależy na sukcesie firmy – wynika z najnowszego, globalnego raportu firmy doradczej Aon Hewitt. Jest on wynikiem badania ponad 5 mln pracowników z ponad tysiąca przedsiębiorstw na świecie. Gorszy wynik w tych wszystkich trzech aspektach przełożył się na pierwszy od czterech lat spadek zaangażowania.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Reklama
Praca
Sportowe wakacje zapracowanych Polaków
Praca
Na sen poświęcamy więcej czasu niż na pracę zawodową? Nowe dane GUS
Praca
Wojna handlowa Donalda Trumpa hamuje wzrost zatrudnienia na świecie
Praca
Grupa Pracuj chce podwoić przychody w ciągu pięciu lat
Praca
Polskim firmom nie będzie łatwo odkrywać płacowe karty
Reklama
Reklama