W ostatniej edycji konkursu „Twoja perspektywa", który organizują grupa TP i Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Kadrami (PSZK), rywalizowało prawie 2,5 tys. młodych ludzi, niemal dwa razy więcej niż rok wcześniej. O tytuł Ace Managera w trzeciej edycji gry biznesowej BNP Paribas konkurowało prawie 500 polskich studentów, trzy razy więcej niż w poprzedniej edycji. W konkursie wiedzy biznesowej „Karierosfera" startowało ponad 6 tysięcy studentów, o tysiąc więcej niż w 2010 roku. Rekordowa liczba 648 zespołów (w tym dwie trzecie to studenckie) zgłosiła się do rozpoczętej w listopadzie 12. polskiej edycji Global Management Challenge, największej w świecie symulacji biznesowej.
W niedawnej ankiecie firmy doradztwa personalnego Bigram prawie co trzeci z polskich studentów stwierdził, że startuje w różnych konkursach. Nie dziwi to Piotra Palikowskiego, prezesa PSZK. Jak podkreśla, studenckie konkursy to dla firm istotne narzędzie rekrutacji i wyławiania talentów. Tę metodę od lat stosują firmy audytorsko-doradcze tzw. wielkiej czwórki, a docenia ją też coraz więcej pracodawców z innych branż – nawet jeśli nie organizują same konkursów, to je sponsorują.
Z kolei dla samych uczestników to wsparcie w karierze, zwłaszcza jeśli zajęli oni dobre miejsce w finale, co zwykle wiąże się z ofertą praktyk czy stażu. Nawet jeśli nie dostaną się do finału, to sam start i dotarcie do dalszego etapu eliminacji może być atutem w CV – potwierdza bowiem, że kandydat jest aktywną osobą, której zależy na nowych wyzwaniach.
Iwona Kubicz, dyrektor w agencji On Board PR, wspominała po ubiegłorocznej edycji „Karierosfery", że laureat w kategorii PR wcześniej bez powodzenia starał się o staż w agencji, która zaprosiła do złożenia CV wszystkich finalistów konkursu.
O znaczeniu konkursów w selekcji najlepszych kandydatów mówi też Justyna Ścigler, starszy konsultant w agencji zatrudnienia Manpower. – Konkursy to swoiste assessment centers. W większości z nich rywalizują zespoły, co pozwala sprawdzić bardzo ważną dla firmy umiejętność pracy w grupie oraz pracy projektowej – twierdzi Justyna Ścigler. Według niej osoba, która zdobywa doświadczenia konkursowe, wyróżnia się na plus na rynku pracy, gdyż firmy cenią taką formę zdobywania doświadczenia zawodowego.